Rutte: 'Onderwijs cruciaal voor groeikracht economie'

Het kabinet wil ook op onderwijsgebied tot de wereldwijde top vijf behoren. “Onderwijs is cruciaal voor de groeikracht van de economie die wij nastreven”, zei premier Rutte in de regeringsverklaring die hij vanmiddag aflegde in de Tweede Kamer.

Om die ambitie waar te maken bezuinigt het kabinet de komende jaren per saldo niet op het onderwijs, aldus Rutte, “maar wij grijpen wel in”. Het afschaffen van de basisbeurs en de ov-studentenkaart geeft ruimte voor investeringen in goede leraren en versterking van het mbo, sprak de premier.

Eind oktober, in het kamerdebat over de formatie, zei Rutte dat de 1,2 miljard die het afschaffen van de ov-studentenkaart en basisbeurs oplevert, “voor het grootste deel” terugvloeit naar het hoger onderwijs en onderzoek. Hoe dat zal gebeuren, werd ook in de regeringsverklaring niet duidelijk. Rutte verwees alleen naar extra geld (honderd miljoen euro) voor fundamenteel onderzoek en meer investeringen in het topsectorenbeleid.