Samenwonen is te serieus voor Nederlandse studenten

Nederlandse studenten wonen liever niet in één huis met hun grote liefde (afbeelding komt uit DUBs Valentijnvideo van Maja van Eijndthoven en Matthijs Meulblok)

In Denemarken worden morgen de meeste studenten wakker naast hun Valentijn: bijna de helft woont samen. Nederlandse studenten daarentegen wonen liever in één huis met brallende huisgenoten dan met hun grote liefde.

Nederlandse studenten houden niet van hokken: slechts achttien procent woont samen met hun partner, blijkt uit de meest recente gegevens van Eurostudent uit 2011. De meeste wonen bij hun ouders of met huisgenoten. In Denemarken zijn studenten een stuk serieuzer, lijkt het: daar heeft maar liefst 47 procent van de studenten huisje, boompje, beestje. Ook in Finland, Noorwegen en Zweden zijn veel studenten steady.

De zwoele Italiaanse mannen en vrouwen doen het minst aan samenwonen tijdens hun studie, daar wonen de meeste studenten gewoon nog bij mama in huis. Net als in Malta en Spanje, trouwens. Misschien dat alle moeders daar morgen een bloemetje krijgen.

Tags: woningmarkt