Scholieren in actie tegen versobering ov-kaart

Ook scholieren maken zich zorgen over de afschaffing van de ov-studentenkaart. Vijf vwo-leerlingen uit Bergen op Zoom zijn een petitie begonnen om de kaart te behouden.

De scholieren moeten voor het vak maatschappijleer invloed uitoefenen op “iets” in de politiek, vertelt Laura. Met vier klasgenoten besloot ze de ov-studentenkaart te gaan redden. “Hoge reiskosten belemmeren sommigen van ons echt in hun studiekeuze. Dat vinden we jammer, dus daarom hebben we voor dit onderwerp gekozen.” De petitie is inmiddels meer dan honderd keer ondertekend.

Dat het nog even duurt voor de ov-studentenkaart wordt versoberd – van afschaffing is geen sprake – doet volgens Laura niets af aan hun project. “We wilden juist invloed uitoefenen op een wet die nog niet is ingevoerd. Sommigen kozen voor de nieuwe alcoholwet, maar die is er al. Dus dat heeft niet zo veel zin.”

Het project voor maatschappijleer is over twee weken afgelopen, maar de vijf scholieren willen door met hun campagne. De LSVb heeft hen in elk geval al opgemerkt: die twitterde vanmorgen de bijbehorende facebookpagina van het vijftal. De studentenbond is tegen elke versobering van de kaart.

Wat er precies met de ov-studentenkaart gaat gebeuren, is nog onduidelijk. Onderwijsminister Bussemaker wil rond de 400 miljoen bezuinigen, dus krijgen alle studenten – ook de huidige – vanaf 2017 een ‘ov-arrangement’ in plaats van een kaart waarmee ze vrij kunnen reizen in het weekend of door de week. Aanvankelijk wilde Bussemaker dat per 2016 doen, maar de bezuiniging werd onlangs een jaar uitgesteld.