Scholieren worden wetenschappers in de zomer

In de zomervakantie komen kinderen zich vier dagen storten in de wereld van de Utrechtse wetenschap tijdens Summerschool Junior. Nieuw dit jaar is dat 72 kinderen dat met 'een beurs' kunnen doen.

Studenten van de Universiteit Utrecht organiseren op initiatief van het Wetenschapsknooppunt voor de vierde keer Summerschool Junior. Kinderen bekijken hun eigen DNA, graven in de aarde en leren waarom een koe nooit bruine boterhammen eet. En dat onder begeleiding van Utrechtse studenten en hoogleraren.

In de periodes van 13 tot en met 16 juli en 20 tot en met 23 juli kunnen kinderen uit groep 5 tot en met 8 zich storten in de wereld van de wetenschap. Voor middelbare scholieren uit de eerste en tweede klas is er bovendien een extra uitdagende advanced edition.

Elk jaar meer belangstelling
De belangstelling voor Summerschool Junior is groeiende, vandaar dat het programma dit jaar is uitgebreid om meer deelnemers te kunnen toelaten. Zo zijn er nieuwe programma’s bij Geneeskunde, Scheikunde, Economie en Geschiedenis. Ook is er een speciaal onderdeel over de groeiende markt van China. “Kinderen krijgen zo veel mogelijk verschillende faculteiten te zien”, vertelt één van de organisatoren en student Onderwijskunde Kitty Beem.

Biologiestudente Linde Berg is al enige jaren betrokken bij de zomerschool. Eerst als begeleider van kinderen, nu als een van de coördinatoren. “De Summerschool is voor de kinderen in de eerste plaats gewoon heel leuk om te doen. Maar daarnaast laten we ze kennismaken met de universiteit en wetenschap en stimuleren we een onderzoekende manier van denken.”

De kinderen krijgen vaak les van hoogleraren, zegt ze. “Zij vinden dat altijd leuk om te doen. We zijn er nog geen tegengekomen die niet wilde meewerken.”

Grondboringen, dierenbezoek en een evolutionair practicum
De kinderen leren door te onderzoeken, vertelt Kitty. “Geen saaie colleges, maar dingen doen. Bij Aardwetenschappen gaan ze grondboringen doen en bekijken ze hoe de aarde in lagen is opgebouwd. De programma’s worden heel tastbaar en visueel gemaakt. De kinderen veranderen in kleine onderzoekers, dat vinden ze heel stoer. Bij Sociale Wetenschappen bekijken ze hoe je dingen het beste kan onthouden en bij Diergeneeskunde gaan ze naar de boerderij en onderzoeken de kinderen waarom een koe geen bruine boterhammen eet.”

Linde verzorgt dit jaar het programma bij Biologie. “We gaan onder andere een evolutionair practicum doen. We gaan dieren goed bekijken. Heeft hij pootjes of vleugels? Zo gaan we dieren met elkaar vergelijken en op basis daarvan een evolutionaire stamboom maken. En we gaan ook de Botanische Tuinen in, waar we vruchten gaan plukken en doorsnijden. Deze vruchten mogen ze dan zelf opeten. Dit is precies hetzelfde practicum als we bij biologie zelf doen in ons tweede jaar, maar dan in een versimpelde versie.”

Beurzenprogramma voor kinderen
De kinderen die de zomerschool bezoeken komen overal vandaan en zijn niet alleen maar kinderen die negens en tienen halen, vertelt Kitty, die zich dit jaar als bestuurslid bezighoudt met de PR en marketing. “Er komen ook kinderen van ouders die zelf aan de universiteit hebben gestudeerd. Zij weten de weg hierheen dus goed te vinden. Daarom benader ik ook doelbewust scholen in wijken als Kanaleneiland en Overvecht.

“In deze wijken is het bestaan van Summerschool Junior minder bekend en wonen er veel kinderen die van huis uit niet in aanraking met wetenschap komen. Het leuke is dat deze kinderen vaak echt onder de indruk zijn van bijvoorbeeld opgezette dieren in het universiteitsmuseum omdat ze daar niet zo snel komen..”

Nieuw dit jaar is dat er 72 plaatsen gereserveerd zijn voor kinderen die niet de financiële mogelijkheden hebben om mee te kunnen doen. Linde illustreert dit met een mooi voorbeeld. “Een aantal jaar geleden deed een meisje mee van wie haar oudere zus het jaar daarvoor had meegedaan en het echt superleuk had gevonden. Ik vroeg haar waarom haar zus niet opnieuw meedeed. Ze vertelde dat haar ouders niet genoeg geld hadden om allebei de zusjes op te geven. Het jaar daarop deden ze alsnog allebei mee. De ouders hadden het geld voor een van de dochters betaald en de meisjes hadden zelf gewerkt om de rest van het geld bij elkaar te krijgen.”

Om het voor kinderen uit minderbedeelde gezinnen makkelijker te maken om mee te doen heeft de Summerschool gezocht naar sponsors. “We worden hiervoor gesponsord door Rabobank Utrecht en Asito, maar daarnaast doen we ook aan crowdfunding. Tot en met het einde van de maand kunnen mensen nog doneren.”, vertelt Kitty.

De zomerschool is komen overwaaien uit Canada
Summerschool Junior is een initiatief van voormalig diergeneeskundestudent Marianne Pouwer. Zij haalde het idee vanuit Canada naar Nederland. Vorig jaar won ze de studentenprijs voor dit initiatief. De Universiteit Utrecht is de enige universiteit in Nederland die een zomerschool voor jongeren organiseert, maar andere universiteiten tonen interesse in het concept. Kitty: “De universiteiten van Groningen en Rotterdam zijn geïnteresseerd om het over te nemen.”

Met de inschrijvingen van de Summerschool gaat het goed. Er zijn voor geïnteresseerden nog een aantal plekken beschikbaar.