Schoonmakers gaan dinsdag weg, 250 slapen in Ruppert

De actievoerende schoonmakers blijven tot dinsdagochtend het Ruppertgebouw bezetten. Daarna zullen ze vertrekken, beloven ze. Vannacht overnachten 250 actievoerders in het Ruppertgebouw.

De actievoerders en de Universiteit Utrecht hebben afgesproken de actie morgenochtend stop te zetten. Na het vertrek uit het Ruppertgebouw om 11.00 uur wordt de actievoerders de gelegenheid geboden om tot 16.00 uur op een buitenterrein van de universiteit de actie voort te zetten, schrijft de universiteit in een persbericht. Dinsdag om 13.00 uur kunnen alle onderwijsactiviteiten in het Ruppertgebouw weer hervat worden, aldus de UU.

Ook is afgesproken (en dit staat niet in het UU-persbericht) dat de UU de koepelorganisatie voor schoonmaakdiensten OSB zal oproepen de vastgelopen cao-onderhandelingen te hervatten. Dat vertelt Ron Meyer, bestuurder van FNV Bondgenoten, aan DUB.

PownedDe kous is daarmee nog niet af voor FNV Bondgenoten. Meyer: “De UU is nog steeds een doelwit. Wie weet staan we er woensdag weer. Schoonmakers aan de UU ondervinden een erg hoge werkdruk. Voor een toilet schoonmaken staat 90 seconden, en schoonmakers krijgen geen mogelijkheid om zich bij te scholen met bijvoorbeeld taalcursussen.”

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag die de UU ondertekend heeft, zorgt wel voor enige vooruitgang, maar is verder een “papieren tijger”, in de woorden van Meyer van FNV Bondgenoten. De vakbond hoopt dat de universiteit een stapje verder gaat, en zich publiekelijk uitspreekt tegen de prijzenoorlog die gaande is in de schoonmaaksector.

Volgens Meyer blijven 250 schoonmakers en meeprotesterende studenten maandag op dinsdag slapen in het Ruppertgebouw. De andere actievoerders voegen zich morgenochtend weer bij de 250. Voor de overnachters worden veldbedden geregeld door de vakbond. Voor vanavond staat er een muzikaal programma gepland. Om 19.00 uur treedt de Amsterdamse band Tentempies op, daarna draaien dj’s Turkse muziek en techno.

Door de bezetting vielen colleges in het Ruppertgebouw maandag uit. Bij de andere gebouwen in De Uithof heeft de UU extra veiligheidsmaatregelen genomen. Studenten kunnen alleen met collegekaart naar binnen. Ook is de branddeur tussen het Educatorium en het Ruppertgebouw gesloten, de gebouwen zijn daardoor alleen via de hoofdingang te bereiken.

Het gaat de schoonmakers om drie dingen: een betere cao, verantwoordelijk marktgedrag van de UU én betaalbaar hoger onderwijs. De actie is georganiseerd door FNV Bondgenoten en actiegroep de Kritische Studenten Utrecht. Uit een rondgang van DUB blijkt dat er onder de meeste studenten weinig steun is voor de actie. Voor een videoverslag van de bezetting, klik hier.

Op Twitter en Facebook kreeg DUB diverse verhalen binnen van colleges die uitgevallen zijn. Hier een van de tweets:

@dubnieuws hoorcollege a&e van onderwijskunde ging niet door. De zaal zat vol schoonmakers

Mon Feb 27 14:11:57 +0000 2012 from Twitter for BlackBerry®

Birgitta Knol