Schotse studenten kiezen Snowden tot rector

Edward Snowden is de nieuwe rector van de Universiteit van Glasgow. De Amerikaanse klokkenluider mag de erefunctie drie jaar vervullen.

De rector wordt voorgedragen en gekozen door studenten. Snowden won vandaag met een ruime meerderheid van de stemmen. Hij versloeg de Schotse oud-wielrenner Graeme Obree, de auteur Alan Bissett en predikant Kelvin Holdsworth. Student Chris Cassells, die de campagne voor Snowden op touw zette, is “delighted”.

Het rectoraat is aan de universiteit van Glasgow een erebaan. Snowden bevindt zich in illuster gezelschap: eerder werd de functie bekleed door onder andere Winnie Mandela. Snowdens voorganger is Charles Kennedy, voormalig leider van de Britse Liberal Democrats. Die laat in een persbericht weten zijn opvolger “alle goeds” te wensen.

Snowden, die momenteel in Rusland zit, laat aan de Britse krant The Guardian weten “vereerd” te zijn met zijn benoeming.