Schurft verspreidt zich onder studenten

Onder meer de NOS en Nu.nl melden dat steeds meer studenten last hebben van de besmettelijke huidaandoening. Opmerkelijk met de toegenomen welvaart en hygiëne in Nederland. Vijf vragen en antwoorden over schurft.

1) Wat is schurft?

Schurft, of scabiës zoals de huidaandoening officieel heet, wordt veroorzaakt door de schurftmijt, een klein beestje dat met het blote oog niet te zien is. De mijten graven gangetjes in de huid van hun slachtoffer en laten daar eitjes en uitwerpselen achter. Dit leidt tot allergische reacties en zorgt met name ’s nachts voor jeuk. Andere kenmerken zijn rode streepjes, blaasjes en rode bultjes op de huid, bijvoorbeeld tussen de vingers of op de polsen en voeten. De aandoening is niet gevaarlijk, maar wel onaangenaam.

2) Hoe krijg je het?

De aandoening is besmettelijk, maar van mens tot mens niet makkelijk overdraagbaar, zegt infectiedeskundige Jan van der Have van de GGD Groningen. Je kunt het krijgen van huid-op-huid-contact (minstens 15 minuten) met een besmet persoon of door te slapen in een besmet bed. Voor studenten heeft hygiëne vaak geen prioriteit en ze belandden regelmatig in andermans bed... Twee jaar geleden was er een uitbraak op het Amsterdamse Science Park. Toen hadden de beestjes zich in de labjassen van de bachelorstudenten psychobiologie genesteld.

3) Is schurft werkelijk terug van weggeweest?

“Een echte uitbraak zou ik het niet noemen”, zegt Van der Have, maar hij constateert de afgelopen anderhalf jaar wel een duidelijke ‘verheffing’ in het aantal meldingen. “Vooral in het voorjaar is er een piek”, zegt hij. Dit voorjaar meldden zich in Groningen iedere week zo’n tien studenten met schurft.

Ook zijn collega’s in Leiden, Utrecht en Den Haag krijgen meer studenten met schurft over de vloer. Neem Leiden: daar kwam in 2012 de eerste melding van een besmet studentenhuis. In 2016 waren het zestien huizen en vorig jaar is dat aantal gestegen naar negentien, bevestigt de GGD Hollands Midden na berichtgeving in het Leidsch Dagblad. Een uitbraak is misschien een groot woord, maar schurft heerst.

4) Maar… hóe dan?

Helemaal duidelijk is het niet waarom schurft zich onder studenten in verschillende steden verspreid. “Er slapen bijvoorbeeld meerdere mensen in hetzelfde bed zonder tussendoor het bed te verschonen”, zegt Van der Have. Of de studenten wassen hun lakens niet warm genoeg, maar goed, dat was 20 jaar gelden niet anders. Het blijft gissen. “Misschien volgen studenten tegenwoordig vaker vakken aan een andere universiteit, waardoor studenten uit Groningen bijvoorbeeld ook in Leiden slapen”, denkt Van der Have.

5) Hoe voorkom je het en wat doe je als je het tóch hebt?

Wie kleding en beddengoed regelmatig wast op hoge temperatuur (60 graden) hoeft in principe nergens voor te vrezen, zegt Van der Have. Ook een besmetting is simpel tegen te gaan: behandeling met een speciale crème is voldoende. Belangrijk is wel dat alle huisgenoten de behandeling tegelijk ondergaan en dat al het textiel in de was gaat, om nieuwe besmettingen te voorkomen. De schurftmijt kan drie dagen overleven zonder menselijk bloed.