Science in Transition: 'Gebrek aan urgentie bij universiteiten'

Nederlandse universiteiten hebben last van “een merkwaardig gebrek aan urgentie”, concluderen de wetenschappers van Science in transition aan de vooravond van het nieuwe collegejaar.

“Het internationale debat over het wetenschapssysteem dendert door”, schrijven vier vooraanstaande wetenschappers in een vandaag gepubliceerd statement. Maar dat lijkt niet door te dringen tot Nederlandse bestuurders, docenten en studenten. Discussies over de toekomst blijven “nogal academisch en vrijblijvend” en er zijn te weinig mensen die tegen de stroom in roeien.

De vier zelfverklaarde ‘rebellen van de wetenschap’ (immunoloog en geneeskundedecaan aan de UU Frank Miedema, de Amsterdamse wetenschapsfilosoof Huub Dijstelbloem en de Utrechtse historici Wijnand Mijnhardt en Frank Huisma) noemen als voorbeeld een discussie tussen minister Bussemaker en studenten, afgelopen zomer tijdens een conferentie over de toekomst van de universiteit. Gezamenlijk kwamen ze tot de conclusie dat goed onderwijs de primaire taak is van universiteiten.

“Hier kan bijna niemand het meer mee oneens zijn”, aldus het statement, “maar er spelen wel enkele problemen”. Maken universiteiten het ook waar, bijvoorbeeld? En worden docenten voldoende beloond als ze goed onderwijs geven? Vragen die tijdens de discussie niet gesteld werden.

Universiteitsbestuurders zitten kennelijk niet te wachten op kritische geluiden, concludeert Science in transition. Anders hadden ze op die bewuste conferentie wel wat meer tegendraadse sprekers uitgenodigd.