Sint en Piet gewoon welkom in Academiegebouw

Tijdens de komende Sinterklaasintocht in Utrecht zijn waarschijnlijk ook gekleurde pieten te zien. Foto: YouTube

De Universiteit Utrecht is niet van plan de jaarlijkse ontvangst van Sinterklaas af te zeggen. Dat heeft de UU laten weten aan een groep studenten en medewerkers die zich keren tegen de betrokkenheid van de universiteit bij de intocht van de Sint en Zwarte Pieten.

De universiteit heet ook dit jaar Sinterklaas welkom op het Domplein. Op 16 november, de dag van de Sinterklaasintocht, zullen Sint en Piet gewoontegetrouw vanaf het bordes van het Academiegebouw de Utrechtse bevolking toezwaaien.

Eerder deze maand begonnen drie Utrechtse studenten een internetpetitie waarin zij de Utrechtse rector Bert van der Zwaan oproepen af te zien van de universitaire deelname aan de Sinterklaasintocht. De ontvangst zou een "impliciete bevestiging" zijn van de "racistische dimensies" die het kinderfeest kenmerken.

De initiatiefnemers willen de petitie, die nu door zo’n 520 personen is ondertekend, graag aan de Utrechtse rector overhandigen tijdens een protestdemonstratie voor de Universiteitsbibliotheek in De Uithof op woensdag 12 november. Of de rector de petitie in ontvangst zal nemen, is nog niet duidelijk.

Volgens een woordvoerder van de UU is er in elk geval geen aanleiding een andere afweging over de SIntontvangst te maken dan in eerdere jaren. De universiteit vindt dat “het organisatiecomité rekening houdt met gevoeligheden die er rond het onderwerp spelen”. Utrecht is één van vijf Nederlandse steden die de traditionele intocht aanpassen. Volgende week zaterdag zijn er waarschijnlijk zowel zwarte als anders gekleurde pieten te zien.

De actievoerders vinden die toezegging onvoldoende. Zij beklagen zich over de Utrechtse rector die zou weigeren een gesprek te voeren en zijn verantwoordelijkheid bovendien uit de weg zou gaan. Niet Van der Zwaan drukt volgende week zaterdag Sinterklaas de hand, maar collegelid Anton Pijpers. De rector liet zich in voorgaande jaren echter ook al vertegenwoordigen door een collega-bestuurder.