Slachtoffer sexting krijgt 6000 euro schadevergoeding van hogeschool

De Hogeschool Rotterdam had een studente die seksueel getinte sms’jes kreeg van haar scriptiebegeleider beter moeten helpen, oordeelt de rechter. Ze krijgt 6000 euro tegemoetkoming vanwege studievertraging.

De Rotterdam Business School is tekortgeschoten in de begeleiding van de studente, meldt Profielen, het magazine van de Hogeschool Rotterdam. Na allerlei expliciete berichtjes van haar scriptiebegeleider waarin hij onder meer zei zich seksueel tot haar aangetrokken te voelen en haar vroeg  of ze masturbeerde, stapte de studente naar de vertrouwenspersoon van de hogeschool en daarna naar de directie van de business school. Die wees een nieuwe begeleider toe en liet de oude een excuusbrief schrijven.

Nogal minimaal, oordeelde de rechter deze week in kort geding. Zeker vier maanden studievertraging zijn aan deze zaak te wijten. Dat komt volgens de rechtbank neer op 6000 euro aan gederfde inkomsten.Dat moet de hogeschool nu aan de studente betalen. De studente eiste 25.000 euro.

Collegevoorzitter Ron Bormans van de hogeschool heeft laten weten dat hij niet blij is met de manier waarop de business school zich in de zaak verdedigde. De advocaat sprak tijdens de rechtszitting van “een relatie tussen volwassenen”. Maar de grens is ruim overschreden, zegt Bormans tegen Profielen. “Onze studenten moeten zich binnen onze hogeschool te allen tijde veilig voelen. Dat staat voorop.”