Slechtvalken moeten verhuizen naar De Bisschoppen

De nestkasten kijken uit op de Heidelberglaan en het bouwterrein van de Hogeschool

De slechtvalken op het Van Unnikgebouw zitten er volgens de universiteit sinds 2015. Ze worden sindsdien regelmatig gespot. Ze hebben een nest op de richel van de 21e verdieping van het gebouw. De UU ziet ze het liefst vertrekken, maar kan daar zelf weinig aan doen. Zolang de beesten op het gebouw zitten mogen er geen werkzaamheden plaatsvinden. Deze kunnen de vogels verstoren. Om de snelle vliegers te verleiden een nieuwe plek te zoeken, staan er nu twee nestkasten op studentenflat De Bisschoppen.

“Het is moeilijk om de slechtvalken van het gebouw af te krijgen”, legt ingenieur Jos de Vries van de UU uit. “We mogen het paar in het broedseizoen niet storen. Hier zijn door de wet beschermde dieren. We kunnen de plek na het broedseizoen moeilijker toegankelijk maken, door het veiligheidsnet tot de bovenste verdieping door te trekken. Dan kunnen de vogels niet meer op hun oude plek landen.” De volwassen slechtvalken in Nederland trekken niet. De jongen die ze krijgen, kunnen na het uitvliegen wel op een andere plek terechtkomen.

“We kunnen alleen hopen dat de vogels de nestkasten op De Bisschoppen zien en dat een betere plek voor een nest vinden”, vertelt De Vries. “Het is niet mogelijk om ze naar een andere plek te lokken. Want ze vangen hun prooi uit de lucht, dus kunnen we geen voer of aas neerleggen waar ze op afkomen. Vorig jaar werd er ook al een poging gedaan om de vogels ergens anders een nest te laten maken. Toen stond er een nestkast op het terrein van de Universitaire Moestuinvereniging De Uithovenier.

Ook volgens Jip Louwe Kooijmans, stadsvogelexpert van Vogelbescherming Nederland, is het lastig om de vogels te laten verhuizen. “Ze kiezen zelf de beste plek uit”, vertelt hij. “Het kan zijn dat ze na het broedseizoen vanzelf weggaan. Als de eieren niet uitkomen is de plek waar ze nu zitten niet geschikt om een nest te maken.” Volgens Kooijmans kunnen de vogels voor een geslaagd nest beter in een nestkast zitten dan op de richel van het Van Unnik.

Wie goed oplet, kan de vogels regelmatig over De Uithof zien vliegen; wanneer en waar kun je zien op deze website. Ook op het provinciehuis hebben slechtvalken een nest. Dat is voorzien van een camera, waardoor je ze de hele dag in de gaten kunt houden.