Smartwatches en smartglasses verboden bij tentamens

“We kregen het verzoek van examencommissies om deze tools te verbieden. Het reglement had een update nodig, waarin rekening gehouden wordt met nieuwe technologie”, legt UU-jurist Anton van den Hoeven uit.

Alhoewel de smartwatches en -glasses nog niet massaal gebruikt worden en er nog geen voorvallen bekend zijn van spieken met de betreffende gadgets, wil de universiteit uitsluiten dat deze apparaten gebruikt gaan worden voor fraude.

In het reglement staat niet of  de smartwatches of smartglasses voor tentamens ingeleverd moeten worden bij de surveillant, of dat de student ze in de tas of broekzak mag bewaren. Het bestuur benadrukt dat het om richtlijnen gaat, en dat het aan de faculteiten en de surveillanten zelf is om de precieze uitvoering te bepalen.

Eerder besloot de Hogeschool Rotterdam nog een stapje verder te gaan dan het verbieden van smartwatches. Daar zijn nu ook alle normale horloges tijdens tentamens verboden, omdat ze moeilijk te onderscheiden zouden zijn van de spiekgevoelige smartwatches.

Tags: tentamen | fraude