Snelle student verliest rechtszaak, trage student wint

Een student had zijn opleiding in drie jaar afgerond in plaats van vier jaar. Toen wilde hij nog een extra jaar tegen het lage collegegeld studeren aan de Haagse Hogeschool. Dat mocht niet: hij moest ruim 7000 euro collegegeld voor zijn tweede studie betalen.

Het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (de rechtbank voor zulke zaken) heeft nu bepaald dat de hogeschool daarin gelijk heeft. De student had zijn afstudeerdatum kunnen uitstellen om nog een jaar goedkoop te studeren, maar dat heeft hij nu eenmaal niet gedaan.

In een andere zaak kreeg een trage student juist gelijk. Een chronisch zieke studente had volgens haar universiteit kunnen voorzien dat ze nogal lang over haar tweede masteropleiding zou doen. Daarom is er volgens de Radboud Universiteit Nijmegen geen sprake van een ‘onvoorziene omstandigheid’ die ervoor zorgt dat ze minder collegegeld hoeft te betalen.

Maar daar kijkt de rechter anders tegenaan. De ‘hardheidsclausule’ is juist bedoeld om studenten te steunen als het instellingscollegegeld tot onbillijkheden leidt.