Soap rond spaceboxen houdt niet op

In 2013 verdwenen de spaceboxen van De Uithof, nog steeds is er geen nieuwe locatie

Er kunnen toch geen spaceboxen aan de Archimedeslaan geplaatst worden. Studentenhuisvester SSH moet op zoek naar een andere oplossing voor de gekleurde prefab-studentenwoningen die tot voor kort in De Uithof stonden.

De SSH Utrecht dacht sinds eind vorig jaar dat de 234 spaceboxen eindelijk weer in gebruik kon worden genomen. De wooncabines moesten in 2013 plaatsmaken voor het nieuwe studentencomplex De Johanna dat in De Uithof verrijst.

De gemeente verstrekte in december een vergunning voor plaatsing naast het voormalige hogeschoolgebouw aan de Archimedeslaan waarin nu studenten wonen. Daarmee leken bezwaren van omwonenden en juristen overwonnen.

Afgelopen vrijdag kwam plotsklaps de mededeling dat de eigenaar van het terrein de grond niet langer beschikbaar wil stellen dan vier jaar. Dat vindt de SSH te kort.

Eerder voorkwamen felle protesten van buurtbewoners al dat de spaceboxen aan de Van Lieflandlaan in Tuindorp-West zouden komen te staan. De SSH gaat nu wederom op zoek naar een oplossing. Daarbij kan het gaan om een nieuwe locatie of om verkoop van de woningen. Twaalf spaceboxen zijn inmiddels al van de hand gedaan.