Sobere zorgverzekering kan voor 74 euro per maand

Als studenten een eigen risico nemen van 850 euro en bereid zijn hun medicijnen via het internet te bestellen, kunnen ze zich voor 74 euro in de maand laten verzekeren. Daar maken studentenorganisaties ISO en LSVb reclame voor.

Met ziekenkostenverzekeraar Zilveren Kruis Achmea hebben ISO en LSVb opnieuw afspraken gemaakt over een collectieve verzekering voor studenten. De verzekeraar biedt studenten tien procent korting en een goedkope aanvullende verzekering van 1 euro per maand.

Wie ziek wordt of een ongeluk krijgt, moet volgend jaar de eerste 350 euro zelf betalen. Dat is het verplichte eigen risico. De premie daalt als mensen bereid zijn een hoger eigen risico te dragen. De huisarts valt overigens niet onder het eigen risico.

De zorgverzekering is iets duurder voor mensen die zelf hun apotheek willen kiezen. Wie genoegen neemt met de herhaalrecepten en anticonceptie van de website mediq.nl, hoeft een paar euro per maand minder te betalen.

De polis voor 74 euro is dus een sobere versie van het aanbod van Zilveren Kruis Achmea. “Deze polis is bedoeld voor mensen die zelf hun zaken goed kunnen regelen, en weinig zorg nodig hebben”, schrijft de verzekeraar. “Wilt u geen 3 werkdagen wachten voordat uw medicijnen worden bezorgd? Dan kunt u beter een Beter Af Polis afsluiten.”

Ook op die Beter Af Polis krijgen studenten korting. Met de kleinste aanvullende verzekering en tandartsverzekering plus een eigen risico van 350 euro komen ze op een premie van 106 euro uit.

Zorgverzekeringen ontlopen elkaar een paar euro per maand en aanvullende verzekeringen verschillen nogal van elkaar. Andere verzekeraars bieden ook polissen voor jongeren aan. Verder verschilt de service tussen verzekeraars.