Sociale Wetenschappen ziet Abraham

Iedereen een taartje omdat de faculteit Sociale Wetenschappen 50 jaar jong is

Feest bij Sociale Wetenschappen. De faculteit bestaat 50 jaar en daarom krijgen alle medewerkers en studenten deze week een gebakje. Als eersten de bezoekers van de opening van het facultair jaar.

De toespraak van de decaan van Sociale Wetenschappen is traditiegetrouw de aftrap van het nieuwe collegejaar. Werner Raub maakte er een goed nieuws show van. Niet alleen viert de faculteit haar 50ste verjaardag, er waren meer redenen om dit jaar eens flink te feesten. Het vorige collegejaar bracht boven verwachting veel goed nieuws, net als de start van dit nieuwe jaar.

Decaan Werner Raub memoreerde aan het miljoenenbedrag dat de faculteit vorig jaar binnenhaalde met het onderzoek Individual development:  Why some children thrive and others don’t . Een bedrag afkomstig van de nieuw ingestelde Zwaartekrachtsubsidies. “Nooit verwacht dat zo’n subsidie aan sociale wetenschappen zou worden toegekend”, zegt Raub. “Verwacht werd dat vooral bèta’s hiervan zouden profiteren.”

Ook werd stilgestaan bij de ERC Advances Grant van 2,5 miljoen euro die hoogleraar Tanja van der Lippe binnenhaalde. “Het is alweer een aantal jaren geleden dat één van ons een dergelijke subsidie kreeg.” Van der Lippe, zo vertelt Raub,  heeft al eerder geprobeerd een Vici of een ERC Advances Grant te bemachtigen, maar bij herhaling zonder succes. “Hoewel het vaak een dubbeltje op zijn kant bleek te zijn. Zo zie je maar dat de aanhouder wint. Ik wil dan ook iedereen vragen elkaar te stimuleren en te helpen bij het indienen van subsidieaanvragen.”

Wat ook tot grote tevredenheid stemt, is dat verschillende opleidingen van de faculteit een mooi rapport hadden gekregen van visitatieorganisatie NVAO. “Vergeleken met zusterfaculteiten doen wij het goed”, zegt Raub. “We hebben een flinke voorsprong in het onderwijs opgebouwd.

Midden in het lustrumjaar zal er ook een bestuurswissel komen. Vice-decaan Theo Wubbels gaat eind 2013 met pensioen. Hij wordt opgevolgd door Marcel van Aken, die sinds 2003 hoogleraar Ontwikkelingspsychologie bij de faculteit. Ook werd de nieuwe hoogleraar Klinische Psychopathologie in het bijzonder eetstoornissen Annemarie van Elburg welkom geheten.

Om te vieren dat de faculteit Abraham ziet, zijn niet alleen 4000 gebakjes besteld, maar is ook de website UU.nl/FSW50 in de lucht gebracht waarop al de verjaardagactiviteiten staan. Van symposia tot een festival. Om het jaar dan echt te openen werd wederom traditiegetrouw op de FSW-gong geslagen. De eer viel te beurt aan een vijftigjarige medewerker.