Sonnenborgh krijgt extra geld van gemeente en universiteit

Foto: Timo van der Horst

Sterrenwacht Sonnenborgh krijgt bijna 400.000 euro extra steun. De universiteit en de gemeente geven beide eenmalig 100.000 euro om te investeren in de toekomst.

Enkele jaren terug maakte de sterrenwacht nog deel uit van de universiteit. Maar na het vertrek van Sterrenkunde uit Utrecht, wilde de universiteit ook Sonnenborgh afstoten. “Een logische keuze”, zegt Bas Nugteren, directeur van Sonnenborgh. “De universiteit heeft het vertrek allemaal netjes uitgevoerd. Daar klagen wij niet over. Bovendien zijn de contacten behouden. Zo zit de rector in onze Raad van Advies en werken we veel samen met wetenschappers.”

Toch heeft deze stap wel financiële gevolgen. Zeker nu de Universiteit Utrecht vanaf 2015 ook nog de vaste jaarlijkse bijdrage van 75.000 euro aan Sonnenborgh heeft geschrapt. Het museum moet het nu doen met een jaarlijkse subsidie van de gemeente van 80.000 euro en een bijdrage van de universiteit in de vorm van de directeur die voor de komende jaren vanuit de universiteit daar is gedetacheerd en de betaling van een onderhoudsmonteur.

Door deze ontwikkeling heeft de sterrenwacht in het Museumkwartier moeite om financieel het hoofd boven water te houden. Om voor de toekomst een beter resultaat te realiseren heeft het museum een businessplan gemaakt. Volgens dat plan is zo’n 445.000 euro nodig om de organisatie in 2017 geheel zelfstandig en financieel gezond te laten functioneren.

De sterrenwacht heeft de toezegging voor dit bedrag al min of meer binnen. De gemeente en de universiteit zijn bereid eenmalig 100.000 euro te geven. Daarnaast komt een bedrag van 50.000 euro van de Vrienden van Sonnneborgh en een bedrag tussen de 50.000 en 100.000 euro van het KF Heinfonds. Dit bedrag is specifiek voor een deel van de verbouwing van een monumentaal deel van het gebouw. Tenslotte zijn er nog enkele partners die een klein bedrag doneren.

Directeur Bas Nugteren: “Op dit moment lukt het ons 50 procent van de inkomsten zelf binnen te halen. Dat doen we met name met de verkoop van de kaartjes voor het museum, kijkavonden, schoolprojecten en verhuringen. We willen die eigen inkomsten verhogen naar 70 procent. Om dat te bereiken zijn investeringen nodig. We moeten bijvoorbeeld onze faciliteiten verbeteren om beter toegerust te zijn voor trouwpartijen en andere verhuringen. Daar hebben we dit extra geld voor nodig."

Afgelopen jaar was een goed jaar voor Sonnenborgh met 20.000 bezoekers. Komend jaar staat nog een speciale expositie van de KNMI op het programma om te herdenken dat Sonnenborgh de geboorteplaats is van het KNMI.

Tags: sonnenborgh