Sportfeest voor jongeren strijkt neer in De Uithof

Werkstudenten maakten deze week in De Uithof de kamers van de EYOF-deelnemers klaar

Wie in De Uithof woont of werkt, zal volgende week merken dat het Europees Jeugd Olympisch Festival is begonnen. Meer dan 1000 deelnemers en begeleiders slapen in de SSH-studentencomplexen en eten in het Educatorium.

Koning Willem-Alexander geeft zondagavond in De Galgenwaard het officiële startsein voor het European Youth Olympic Festival (EYOF) in Utrecht. De UU is een officiële partner van het evenement voor talentvolle sporters tussen de 13 en 18 jaar. Op een paar verdwaalde banieren na is er nu in De Uithof nog maar weinig dat wijst op de komst van een groots sportevenement. Dat gaat veranderen.

Donderdag brengt het Olympische vuur in het kader van de provinciale fakkelestafette een kortstondig bezoek aan De Uithof. Medewerkers van sportcentrum Olympos begeleiden hun collega, fitnessinstructeur en Nederlands triatlonkampioen Dirk Wijnalda, als deze met de toorts over de universiteitsweg jogt. Zondag mag UU-student en voormalig EYOF-deelnemer Joost de Jong samen met 30 studenten en medewerkers de vlam een rondje door het Academiegebouw en het Pandhof dragen.

De Uithof functioneert tijdens het sportfestijn als een soort Olympisch dorp. De sporten vinden verspreid over Utrecht plaats, maar 1035 van de 2300 sporttalenten en hun begeleiders verblijven in de shortstaykamers van de SSH-complexen op het universiteitsterrein. Andere deelnemers zijn onder meer op de international campus van het University College ondergebracht.

Medewerkers van studentenklusbureau MijnStudent maakten de afgelopen dagen de kamers voor de deelnemers gereed. Vanaf vrijdag zullen de eerste chefs de mission met hun atleten arriveren.

Het studentencomplex aan de Cambridgelaan moet het oranje bolwerk worden. Daar verblijven de 140 Nederlandse sporters en hun 40 begeleiders. De SSH heeft de vaste bewoners opgeroepen hun verdiepingen in oranje versierselen te hullen. Een jury zal zaterdag beoordelen welk huis dat het beste heeft gedaan.

Wie volgende week had willen eten in het Educatorium of nog iets in het Ruppertgebouw moest regelen, heeft pech. Deze lokaties vormen het zenuwcentrum van het EYOF in De Uithof en zullen alleen met accreditatie toegankelijk zijn. Hetzelfde geldt voor het UCU-terrein. Ook sporten in een van de zalen van Olympos is niet mogelijk. Op het sportcentrum zal het basketbaltoernooi worden afgewerkt, alleen met een toegangskaartje mag je naar binnen.

*update 1: klik hier voor de foto's van Olymposmedewerkers die de fakkel dragen. Ze kregen het vuur overhandigd door een patiëntje van het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis en hier voor een filmpje van de hele fakkelestafette donderdag*

*update 2: scheidend IOC-voorzitter Jacques Rogge brengt maandagochtend een bezoek aan de onderkomens van de EYOF-sporters in De Uithof. Om 12.00 u spreekt hij de deelnemers toe bij café The Basket.*