Sportprijzen voor rugbysters en UU-fotograaf

Bij de uitreiking van de Utrechtse sportprijzen zijn de Rugbyende Utrechtse Studenten (RUS) uitgeroepen tot sportploeg van het jaar. Fotograaf Bart Weerdenburg, internationaliseringsmedewerker bij Sociale Wetenschappen, kreeg de vakjuryprijs voor een van zijn sportfoto’s.

Nee, Inge Janssen wist woensdagavond in de Jaarbeurs opnieuw niet Dafne Schippers te verslaan. De Orca-roeister won zilver bij de Olympische Spelen in Rio, maar moest de titel van Sportvrouw van het Jaar van de stad Utrecht aan het sprintfenomeen laten. Ook in 2013 en 2015 was Janssen genomineerd en legde zij het af tegen Schippers.

De genomineerde geneeskundestudent en Triton-roeier Kaj Hendriks, bronzen medaillewinnaar in Rio, greep naast de prijs van Sportman van het Jaar 2016. Die ging naar wereldkampioen zwemmen Jesse Puts.

De vrouwen van RUS waren succesvoller bij de uitreiking van de Utrechtse sportprijzen. Zij werden beloond voor het vijfde opeenvolgende landskampioenschap. Het was voor de tweede keer dat zij de Utrechtse sporttrofee wonnen; ook in 2012 was de prijs voor de rugbysters. De andere genomineerde teams waren de waterpoloheren van UZSC en de hockeyers van Kampong.

De Utrechtse sportprijzen worden jaarlijks uitgereikt. De winnaars worden bepaald op basis van het oordeel van een jury en de uitkomst van een online publieksstemming.

Fotograaf Bart Weerdenburg won in de Jaarbeurs ook een prijs. Zijn foto van enkele uitgelaten voetballertjes (zie onder) werd door een vakjury uitgeroepen tot beste Utrechtse sportfoto van 2016. De foto werd genomen bij Weerdenburgs eigen vereniging Faja Lobi/KDS die haar wedstrijden bovenop het dak van Ikea speelt. “De jeugd onder de 7 was net kampioen geworden en liep een ererondje. Een mooi moment om vast te leggen.”

Weerdenburg is in het dagelijks leven coördinator van het International Office van Sociale Wetenschappen. Fotografie beschouwt hij als “een hobby die een beetje uit de hand begint te lopen”. Weerdenburg levert geregeld foto's aan voor de universitaire Facebook- en Instagram-accounts.

Bij de uitreiking van de sportprijzen kon hij burgemeester Van Zanen voor de derde keer binnen korte tijd een hand schudden. Weerdenburg fotografeerde de burgemeester eerder toen deze de universiteit bezocht voor de introductie van internationale studenten en toen hij een bezoek bracht aan Faja Lobi.