Stadsparken schoner na opruimactie eerstejaars Veritas

Herkenbaar aan dezelfde outfit ruimen eerstejaarsleden van Veritas rondzwervend afval in het Griftpark op, foto DUB

Veritas is deze zaterdag 24 augustus te vinden in het Griftpark, Moreelsepark, Lepelenburgpark en Wilhelminapark in Utrecht. De schoonmaakactie is onderdeel van de twee weken durende kennismakingstijd van Veritas waarin de nieuwe leden de vereniging en de stad leren kennen. “Wij kunnen heel gemakkelijk een grote groep mobiliseren en zo iets doen voor de stad", zegt preses Brechtje Boerboom.

Om halftwaalf komen de studenten aan in het Griftpark in Tuinwijk. Eén van de ouderejaars herinnert de studenten eraan dat ze zich moeten insmeren met zonnebrandcrème. Het wordt een zonnige dag. Eén van de eerstejaars is Tom, aankomend wiskundestudent. “Ik loop hier altijd hard. Je ziet dan de rommel in het park liggen. Het is wel mooi om dat op een zonnige dag als vandaag op te ruimen.”

“Het lijkt wel een schoonmaakinvasie hier",  zegt Paul Schots, communicatieadviseur van de Gemeente Utrecht, die tevreden naar de studenten kijkt. De gemeente is blij met het initiatief. “Er staan al genoeg afvalbakken, maar dat haalt niets uit. Vaak wordt gezegd dat de studenten de troep maken, maar hier zie je dat dat toch niet helemaal het geval is.”

Veritas houdt al vijf jaar aan het eind van week één van de twee weken durende introductie, een opruimactie. “We willen de studenten leren om iets terug te doen voor de stad. Op deze manier kunnen de studenten ook nog een beetje de stad leren kennen”,  zegt Brechtje. Het is niet het enige wat de vereniging ‘terugdoet’. “We organiseren bijvoorbeeld elk jaar de vegetarische week, een benefietconcert en zijn we betrokken bij het Wilhelminakinderziekenhuis.”

Britt (20), die met haar studie Rechten begint, vindt het leuk om zo in de kennismakingstijd bezig te zijn. “Het is fijn als je even mee kunt helpen in de stad.” Het is de afsluiting van de buitenweek voor de studenten. De studenten hebben dan nog een week introductietijd bij Veritas zelf.