Stakende schoonmakers blijven slapen op UU

Schoonmakers bezetten

Schoonmakers hebben het Ruppertgebouw bezet. De stakers willen drie dingen: een betere cao, verantwoordelijk marktgedrag van de UU én betaalbaar hoger onderwijs. De universiteit heeft uit voorzorg de toegang tot andere gebouwen in De Uithof beperkt.

Het is onduidelijk hoeveel schoonmakers meedoen aan het protest. FNV spreekt van duizenden, de Kritische Studenten Utrecht over meer “meer dan tweeduizend. De UU over “een kleine duizend. De actieleider van de FNV sprak vanochtend tegen DUB over “3000 schoonmakers”.

De bezetting gaat de hele dag door, vertellen aanwezige FNV-actieleiders. En misschien wel langer. “We gaan hier slapen vandaag”, zegt een van hen. In de bezette collegezalen worden presentaties gehouden over slechte arbeidsomstandigheden en de bezuinigingen in het onderwijs.

De bezetters willen van de Universiteit Utrecht steun voor een landelijke actie uit ontevredenheid over de arbeidsvoorwaarden van schoonmakers. Ook wordt er geprotesteerd tegen bezuinigingen in het hoger onderwijs. De actiegroep Kritische Studenten Utrecht is betrokken bij de bezetting.

De actie moest geheim blijven, maar de politie was vooraf toch op de hoogte. “Beveiligers en politie hebben de deuren van binnenuit dichtgedraaid, dus er kwam een zoektocht naar andere openingen op gang. Nu hebben we er eentje die deels opengehouden wordt door activisten en deels dichtgehouden door bewakers”, vertelde Sander van Zundert, woordvoerder van Kritische Studenten Utrecht, vanochtend tegen het Hoger Onderwijs Persbureau. “De universiteit reageert nogal heftig, maar we hebben een onderhandelingsteam. We zouden drie dagen willen blijven, of anders zo lang als nodig is.”

De band tussen studenten en schoonmakers kwam vorig jaar tot stand. De Kritische Studenten Utrecht deden onderzoek naar privatisering. Toen hebben ze ook naar de positie van schoonmakers gekeken en met FNV Bondgenoten gesproken.

Door de bezetting zijn diverse colleges komen te vervallen. Collegezalen Rood, Wit en Blauw in het Ruppertgebouw worden bezet voor schoonmakers. De werkgroepruimtes kunnen wel gebruikt worden voor onderwijs.

Onduidelijk is wat de gevolgen zijn voor onderwijs elders in De Uithof. De toegang van diverse gebouwen is beperkt. De UB is alleen toegankelijk op vertoon van een collegekaart. Het Bestuursgebouw van de UU is zelfs compleet afgesloten.

Bij de deuren van het Ruppert roepen schoonmakers leuzen. “Wij zijn geen crimineel, wij zijn geen drugsdealer. Actie! Actie! Wij verdienen respect”. En ook: “Handen af van de basisbeurs.”

“Wij protesteren tegen de bezuinigen op hoger onderwijs omdat de kinderen van de schoonmakers ook naar de universiteit moeten kunnen. De toegankelijkheid van het hoger onderwijs is in gevaar”, zegt Herrie Hoogenboom van de FNV.

De bezetters roepen de Universiteit Utrecht op om de Code Verantwoordelijk Marktgedrag te tekenen. In die code geeft een organisatie aan de CAO na te leven en aandacht te schenken voor goede arbeidsomstandigheden.

De Universiteit Utrecht schrijft in een persbericht weten de actie te betreuren. “Juist omdat de Universiteit Utrecht als eerste universiteit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwasssersbranche heeft ondertekend.”

Of de universiteit de code nou wel of niet getekend heeft, is ook voer voor discussie in het Ruppertgebouw tussen een FNV-medewerker en een medewerker van het Facultair Service Centrum (FSC) van de UU. Conclusie: ja, de UU heeft de code ondertekend, maar niet de Gouden Standaard, een extra stel voorwaarden die de FNV eist van organisaties.

Foto onder: schoonmakers in de hal van het Ruppertgebouw.

Foto onder: schoonmakers bij de ingang van Ruppertgebouw. "Handen af van de basisbeurs".

Foto onder: deur Bestuursgebouw dicht uit voorzorg.

Foto onder:"Mogen wij ook op de foto?"