'Stapel-fraude' aan VU Brussel

Een biowetenschapper van de Vrije Universiteit Brussel is betrapt op ernstige fraude, meldt dagblad De Morgen. Hij rommelde met de gegevens van patiënten om zijn wetenschappelijke vondsten spectaculairder te maken.

Een nieuwe Stapel-affaire lijkt geboren. Volgens De Morgen heeft de niet bij naam genoemde wetenschapper jarenlang data aangepast, zelfs in het werk van zijn studenten. De gezondheid van patiënten schijnt niet in gevaar te zijn geweest, al is niet duidelijk wat er precies is gebeurd.

De rector van de Brusselse universiteit wil nog niet bevestigen of ontkennen dat de wetenschapper inderdaad aan zijn universiteit was verbonden. De rectoren van de Vlaamse universiteiten hebben het geval inmiddels besproken. De man zou al ontslagen zijn, maar de reden is hem nog niet meegedeeld. Wellicht volgt er nog aangifte.

Fraude zal de komende tijd een veel besproken onderwerp blijven in België. Vandaag publiceerde tijdschrift Eos een schokkende enquête waarin 8 procent van de medische onderzoekers toegeeft data te hebben gemasseerd of zelfs verzonnen.