Start-up goeroe Blank verklapt succes aan UtrechtInc

Studenten, ondernemers, docenten en ondernemers in spe verzamelden zich donderdag in een oververhitte collegezaal in De Uithof. Ze hoopten er de gouden tip te krijgen van goeroe Steve Blank. Hoe maakte hij van zijn start-up een succesvol bedrijf?

De collegezaal waar ondernemersgoeroe Steve Blank op uitnodiging van UtrechtInc donderdag spreekt, zit tot de nok toe gevuld. Studenten, ondernemers en andere geïnteresseerden hingen aan zijn lippen om de gouden tip voor een succesvolle start-up mee naar huis te nemen.

Voor degene die nog nooit van Steve Blank gehoord heeft: de man is een levende legende volgens iemand uit het publiek. Blank is voor ondernemers wat Johan Cruyff voor het voetbal is. Hij is de zoon van Russische immigranten die zich ontpopte tot succesvolle self made serie-ondernemer, hij zette acht bedrijven op in 21 jaar tijd, en maakt nu furore als auteur, kenner van Silicon Valley en docent ondernemerschap aan Stanford.

Prijswinnaars

Climate KIC en Utrecht Inc hebben ondernemersgoere Steve Blank naar Nederland gehaald. Hij zat in de jury van de Climate KIC Venture Competion 2012 waar zes Start-ups uit de Cleantech sector mochten pitchen voor de hoofdprijs: twee maal 20.000 euro en een plek in de Europese finale. Uiteindelijk wonnen Eternal Sun (mocht tevens de publieksprijs in ontvangst nemen) en Solease.

Voordat Blank aan het woord komt, mogen zes start-ups (zie kader) een pitch houden in de finale van Climate KIC waarvan Blank in de jury zit. De jury stelt vragen en al snel blijkt dat Blank vooral geïnteresseerd is in hoeveel (potentiële) klanten de ondernemers al gesproken hebben. Als ondernemer moet je naar buiten toe om te praten met consumenten en klanten, zo luidt zijn boodschap. “Get out of the building”, hij zal het deze middag nog vaak herhalen.

Na de pitches van de start-ups stijgt de spanning in de zaal. Blank neemt plaats op de bank en heeft aan een halve vraag genoeg om tal van anekdotes uit zijn mouw te schudden. Weet je waarom Venture Capitalists (investeerders in start-ups) nooit het woord nee gebruiken als ze een investering afwijzen? Omdat ze nooit iets definitief willen uitsluiten, zegt Blank. Daarom gebruiken ze liever het woord interesting want niemand wil vandaag een ondernemer de deur wijzen die morgen misschien de volgende Facebook opricht.

Idioot
Blank vertelt dat hij geen geboren ondernemer is. Ik ben geboren als een idioot, niet als ondernemer, zegt hij met gevoel voor zelfspot. Pas in het leger ontdekte Blank dat hij vaardigheden bezat die waardevol zijn om te ondernemen. Blank toog naar Silicon Valley waar hij ruim 800 miljoen dollar overhield na de verkoop van zijn bedrijven. Overigens veranderde niet alles in goud wat hij aanraakte. “Ik stond met mijn hoofd op de cover het toonaangevend technologieblad van Wired toen mijn bedrijf failliet ging. Ik verspeelde 35 miljoen dollar aan investeringsgeld.”

Kijk je buurman maar eens aan, zegt Blank tegen de ondernemers in de zaal. Zeker 90 procent van jullie gaat het niet redden. Het is hetzelfde als bij films. Per jaar worden er in Hollywood 400 tot 500 gemaakt maar er zijn er slechts een paar winstgevend. Zo gaat het al 100 jaar. Er zit hier dus een persoon in de zaal die het gaat maken, zegt Blank, het is zaak om met of voor hem of haar te werken.