Sterke groei in aantal UU-inschrijvingen

Het aantal inschrijvingen voor een Utrechtse bacheloropleiding is momenteel 43 procent hoger dan vorig jaar in dezelfde periode.

Bij Studielink zijn 3205 verzoeken tot inschrijving voor een bacheloropleiding van de Universiteit Utrecht binnengekomen. Dat zijn er 975 meer (+44 procent) dan in dezelfde periode in 2012. Dat blijkt uit de meeste recente cijfers (medio februari) waar de afdeling Onderwijs & Onderzoek van de UU beschikking over heeft.

Het aantal "gewogen" inschrijvingen is met 43 procent gestegen. Dat waren er 1826 in 2012, het zijn er nu 2610. Bij gewogen aantallen wordt rekening gehouden met het feit dat sommige aspirant-studenten zich inschrijven voor meerdere UU-opleidingen tegelijk.

De universiteit heeft voor komend studiejaar de aanmelddeadline voor niet-selectieve bacheloropleidingen vervroegd. Aankomende studenten moeten zich vóór 1 mei inschrijven, en ook verplicht deelnemen aan een matchingsactiviteit, die moet helpen bij het maken van de juiste studiekeuze. Dat moet de studie-uitval in het eerste jaar verminderen.

De UU is de enige universiteit die de aanmeldddatum vervroegt naar 1 mei. Andere universiteiten volgen waarschijnlijk in 2014.

De vervroegde aanmelddeadline is een van de redenen dat meer studenten zich nu al hebben ingeschreven. Maar Theo Wubbels, verantwoordelijk voor de toelatingsprocedures van de UU, ziet in de cijfers vooral het effect van de geplande afschaffing van de basisbeurs.

Studenten die volgend jaar aan een studie beginnen, krijgen nog de hele studie lang studiefinanciering. Wie pas in 2014 begint, krijgt geen studiefinanciering meer, is het plan van het kabinet waar op dit moment over gekibbeld wordt in de Tweede Kamer.

Wubbels: "Na komend studiejaar wordt studeren voor eerstejaars een stuk duurder. Veel studenten zullen daardoor al aankomend studiejaar willen beginnen."

Of de Universiteit Utrecht komend jaar nou meer of minder eerstejaars dan dit jaar krijgt, is moeilijk te voorspellen, zegt Wubbels. "Eerst hielden we door de vervroeging van de aanmelddeadline rekening met minder aanmeldingen, maar door de afschaffing van de basisbeurs en de positieve reacties op de matching verwachten we juist eerder meer dan minder eerstejaars."