Sterrenkundigen zit vertrek nog lang niet lekker

De Academische Jaarprijs is dit jaar gewonnen door voormalige UU'ers.

Sterrenkundigen die vorig jaar nog in Utrecht werkten, wonnen vorige week de Academische Jaarprijs. De UU moet zich schamen, vindt emeritus hoogleraar Cees de Jager.

Op zijn weblog plaatste De Jager dit weekeinde een kort statement dat hij als brief naar het Utrechtse college van bestuur heeft gestuurd. Hij wrijft de universiteit in dat de UU dit jaar de Academische Jaarprijs had gewonnen als geen afscheid was genomen van de sterrenkundigen.

Het winnende Leidse projectvoorstel voor iPhones die fijnstof meten, was immers in Utrecht voorbereid door een team onder leiding van de oud-Utrechter Frans Snik. “Schaamt u”, sluit de éminence grise van de Nederlandse en Utrechtse sterrenkunde zijn brief aan het universiteitsbestuur af.

De pijn over het vertrek van een discipline met een grote historie in Utrecht, zit ook bij veel anderen nog diep. Zo blijkt ook uit tweets van hoogleraar Christoph Keller die nu ook in Leiden werkt. Keller heeft nooit enig begrip kunnen opbrengen voor het schrappen van de Utrechtse astrofysica.

Op Twitter verwijst Keller zondag naar de brief van De Jager en maandag naar een column van de Delftse wetenschapper Dap Hartmann in het universiteitsblad Delta waarin de draak wordt gestoken met de Utrechtse matchingsplannen. Want: wat als je per se in Utrecht sterrenkunde wilt studeren?

Keller kon eerder zijn leedvermaak niet onderdrukken toen Leiden Utrecht passeerde als beste Nederlandse universiteit op de ranglijst van de  Times Higher Education.

No surprise: @UniLeiden replaces @UtrechtUni as top NL university after Utrecht dumps astronomy http://t.co/TWE7F9Nv

Fri Oct 05 04:57:54 +0000 2012 from Tweet Button

Christoph Keller