Steun en begrip voor Bungehuisbezetters

De bezetters van het Bungehuis krijgen steeds meer steun. FNV Jong is positief over de actie, net als de jongerenorganisaties van GroenLinks en SP. Zelfs de Amsterdamse wethouder Laurens Ivens kwam vandaag even langs.

Het is vandaag dag acht van de bezetting van het Bungehuis en de actievoerders zitten nog steeds in het gebouw. De rechter oordeelde gisteren dat ze het pand moeten verlaten, maar dat gaat niet vrijwillig gebeuren.

De steunbetuigingen volgen elkaar intussen op. Dwars, de jongerentak van GroenLinks steunt het protest “van harte”, de jongeren van de SP staan achter de bezetters en ook de Vakbond voor de wetenschap “sympathiseert” met de studenten en docenten van de UvA, net als eerder een groep van honderd wetenschappers. Zelfs de Amsterdamse wethouder Laurens Ivens fietste vandaag naar het Bungehuis. “Even gesproken met aantal gedreven studenten”, twitterde hij. “Hoop dat alles goed gaat.”

Ook vakbond FNV Jong staat vierkant achter de actievoerders, zegt voorzitter Robbert Coenmans. “De studenten verdienen een steuntje in de rug. Het gebouw gaat uiteindelijk ontruimd worden door de ME, er gaan gewonden vallen. Ik weet niet precies wat daar gebeurd is, maar als het UvA-bestuur via de rechter een dwangsom eist van een ton per dag, denk ik: die studenten zullen wel gelijk hebben met hun kritiek.”

Ook de Amsterdamse studentenvakbond ASVA is geïrriteerd over de dwangsom, die door de rechter overigens is vastgesteld op duizend euro per dag. “We vinden het schandalig dat het bestuur op deze manier met de eigen studenten omgaat”, motiveert ASVA-voorzitter Noeri van den Berg die beslissing. “Een gang naar de rechter moet echt de allerlaatste stap zijn, dit is pure intimidatie van de kant van het bestuur.” De ASVA kan zich weliswaar niet vinden in de actie, maar heeft vandaag wel besloten voor de bezetters de proceskosten te betalen van het verloren kort geding.

Studentenorganisaties reageren ondertussen zuinigjes. “Het is een lastige kwestie”, zegt Rosanne Broekhuizen, bestuurslid van het Interstedelijk Studenten Overleg. “Het gaat de actievoerders om meer inspraak en transparantie, en we steunen wel de strekking van hun kritiek. Dat er bij deze studenten zoveel frustratie heerst dat ze een gebouw bezetten, is natuurlijk wel een belangrijk signaal dat er verbeteringen nodig zijn. Maar een bezetting is niet onze manier. Het gesprek is het beste middel om iets te bereiken.”

De Landelijke Studenten Vakbond liet gisteren weten dat het “begrip heeft” voor de bezetting, maar toch heeft besloten de actie niet te steunen. Daar sluiten veel lidbonden zich bij aan. “Ik weet natuurlijk niet wat er precies is gebeurd in Amsterdam, maar we vinden de bezetting van een gebouw redelijk ver gaan”, zegt Rozemarijn Bergsma van de Groninger Studentenbond. “Met een onduidelijk manifest een onderwijsgebouw bezetten is niet de manier om echt iets te bereiken”, vindt ook Isabelle Beelen van de Utrechtse studentenbond Vidius.

De Haagse Studentenvakbond en de Nijmeegse studentenvakbond AKKU volstaan met de mededeling dat ze zich kunnen vinden in de verklaring van de LSVb, terwijl de bezetting op andere plaatsen volkomen oninteressant wordt gevonden. “Het speelt hier gewoon niet”, zegt voorzitter Diederik Engeltjes van het Studenten Overleg Orgaan Zwolle. “We zijn er niet zo mee bezig.”