Stoplichten functioneerden niet goed, maar boetes blijven staan

De verkeerslichten op de kruising van de Maliebaan en Nachtegaalstraat blijken de afgelopen weken niet goed te hebben gewerkt. De politie trekt desondanks de bekeuringen voor meer dan 140 fietsers niet in.

Eind vorige maand ontstond er ophef over het grote aantal bekeuringen dat de politie uitschreef aan fietsers die op het kruispunt door rood reden. Volgens de gemeenteraadsfractie van studentenpartij Student & Starter was het fietsers vaak niet duidelijk waarom het stoplicht zo lang op rood bleef staan.

Uit onderzoek van de gemeente naar aanleiding van de klachten bleek deze week dat de verkeerslichten voor fietsers inderdaad niet goed functioneerden. De installatie die fietsers moet detecteren was defect. Dit leidde eerder niet tot problemen omdat de verkeerslichten voor fietsers ook op groen sprongen als er een auto op de rijbaan in dezelfde richting reed. De detectie van auto's werkte wel. Vanwege werkzaamheden op de Nachtegaalstraat maken er op dit moment echter veel minder auto’s gebruik van de Nachtegaalstraat dan gewoonlijk.

De gemeente stelt echter dat de defecte verkeersregulatie “er niet toe leidde dat fietsers minuten langer hebben moeten wachten.” Het was wel zo dat het soms zeer kort groen was. De problemen met de verkeerslichten zijn inmiddels opgelost.

Een woordvoerder van de politie meldt dat bekeurde fietsers hun boete gewoon moeten betalen. “Het feit blijft dat mensen in overtreding waren. We hebben bovendien alleen mensen beboet die tweemaal door een rood licht reden.”