Stormbaan als protest tegen leenstelsel

Studenten en politieke jongeren gaan woensdag in Den Haag protesteren tegen het nieuwe leenstelsel. Het verdwijnen van de basisbeurs leidt tot ongelijkheid in het onderwijs, menen ze.

“We verwachten enkele tientallen studenten”, zegt voorzitter Stefan Wirken van de Landelijke Studenten Vakbond, een van de organisaties die het protest op touw zet. De actievoerders willen aandacht vragen voor de schadelijke gevolgen van het nieuwe leenstelsel en het verdwijnen van de basisbeurs.

Ze leggen een stormbaan neer om alle hindernissen te symboliseren die studenten tegenwoordig moeten overwinnen. Daarnaast rollen ze een rode loper uit om te laten zien hoe het ook kan. Het leenstelsel noemen ze een ‘privilegestelsel’ dat de ongelijkheid in het onderwijs vergroot.

Woensdag gaat de Tweede Kamer over de gevolgen van het leenstelsel praten. “Dat werd pas vrijdag aangekondigd, het is een beetje kort dag”, zegt Wirken. “We verwachten geen grote demonstratie, maar we hopen dat zoveel mogelijk studenten komen.”

Er valt nog veel te winnen, meent Wirken. Liefst willen de actievoerders dat de basisbeurs weer wordt ingevoerd. Ze zien mogelijkheden, want er komen verkiezingen aan en partijen werken allemaal aan hun nieuwe verkiezingsprogramma.

Maar op de korte termijn is ook al veel mogelijk. Denk aan studenten met een functiebeperking, zegt Wirken. Die krijgen van de ene gemeente meer steun dan van de andere. Het kan zo een paar honderd euro schelen.

“Je kunt ook de aanvullende beurs verhogen om het verlies van de basisbeurs te compenseren voor kinderen van ouders met een laag inkomen. Of denk aan mbo’ers die naar het hbo gaan: zorg dat de aansluiting beter is. Zo kun je in elk geval voor een paar groepen de toegankelijkheid van het hoger onderwijs verbeteren.”

Ook het Interstedelijk Studenten Overleg doet aan de actie mee, net als leerlingenorganisaties LAKS en JOB en de politieke jongeren van GroenLinks, CDA en SP. Samen proberen ze al langer de strijd tegen het leenstelsel levend te houden.