Student Frank Gerritse campuscolumnist 2013

Foto: Maria Salaru

Masterstudent Geneeskunde Frank Gerritse is de opvolger van Dieudonnée van der Willige als campuscolumnist van de Universiteit Utrecht. Frank gaat een jaar lang columns schrijven over het universitaire leven. Hij ontvangt het Erik-Hardemanstipendium van 1000 euro.

Bijna kon Frank Gerritse (26) niet aanwezig zijn bij de bekendmaking van de campuscolumnist tijdens de nieuwjaarsreceptie van het College van Bestuur. Eigenlijk moest hij voor zijn studie een kennistoets maken. “Ik moet een afweging maken. Ik heb in de zomer nog een kans, maar dan moet het in één keer goed gaan.”

Uiteindelijk ging Frank richting Academiegebouw en kreeg te horen dat de jury zijn column Rekenen met breuken als beste heeft aangewezen. In deze column beschrijft hij een gesprek bij de koffieautomaat tussen twee eerstejaars en een broer van één van de meisjes die net aan zijn coschappen is begonnen. Het is een vlot geschreven, originele column waarbij hij als columnist haarscherp de rol van observator op zich neemt en een grappig voorval in een bredere context weet te plaatsen.

De geneeskundestudent is net begonnen met het schrijven van columns en het gaat hem goed af. Eerder dit studiejaar deed hij mee aan een columnwedstrijd van Studium Generale en het Descartes Centre over het thema verslaving. Het bleek een schot in de roos. In die column beschrijft hij verslaving als een biochemisch moleculair samenspel.

“Ik kreeg de smaak zo te pakken dat ik me ook heb gestort op de strijd om de campuscolumnist. Ik heb over veel een mening en ik vind het leuk om daar columns over te schrijven”, vertelt Frank. Na zijn bachelor Biologie vervolgde hij zijn studie met de master Cancer Genomics & Developmental Biology. Op dit moment volgt de geneeskundige topmaster Summa.

Campuscolumnist
Frank Gerritse is de tweede campuscolumnist van de Universiteit Utrecht. Met het vertrek van DUB-redacteur Erik Hardeman en zijn onvolprezen columnreeks Schreef is in 2011 gezocht naar een manier om de lege plek op te vullen. Daarom werd het Erik-Hardemanstipendium in het leven geroepen voor een campuscolumnist. Deze competitie is toegankelijk voor alle  studenten en medewerkers van deze universiteit.

De eerste campuscolumnist werd scheikundestudent Dieudonnée van de Willege. Zij had de moeilijke taak om de functie van campuscolumnist smoel te geven. Dat heeft ze op voortreffelijke wijze gedaan. Ze was persoonlijk, kritisch en humoristisch. Haar columns gingen over haar ervaringen als betrokken student bij bijvoorbeeld het honoursonderwijs, het visitatiecircus, het wel en wee op een onderzoeksinstituut, maar gingen ook over de relatie van studenten met echte Utregters of over haar band met haar fiets. Bovendien wist ze bij zowel lezers als bestuurders reacties op te roepen en ook dat is een goede eigenschap voor een columnist. Nu schrijft ze columns voor de Utrecht-editie van dagblad De Telegraaf.

De jury bestond dit jaar uit Miguel Ekkelenkamp (onderzoeker bij het UMCU die eveneens bekendheid heeft als de auteur Miquel Bulnes), Maarten van Buuren (hoogleraar Moderne Letterkunde en eveneens auteur van verschillende boeken), alumnus Geneviève Waldmann (voorzitter SLAU en directeur van uitgeverij Luitingh-Sijthoff) en de actieve student Christine de Hoop (voormalig universiteitsraadlid en nu lid van de sportraad van Olympos).

De jury vond het een moeilijke opgave de winnaar te kiezen (juryrapport, pdf), omdat geen van de columnisten er met kop en schouders bovenuit stak. De jury heeft uiteindelijk gekeken naar de originele aanpak van het thema 'Zet de universiteit op scherp' en de vlotte manier van schrijven waarbij het voor studenten en medewerkers aansprekend moet zijn en aantrekkelijk voor internet is.

Zo passeerden vele columns de revue. Eén van de deelnemers vraagt zich af waarom studenten tegenwoordig zeggen dat ze naar school gaan, een psychologiestudent past zijn geleerde kennis toe bij een bezoekje aan de supermarkt, een studente probeert met man en macht te ontsnappen aan de flyerende man van de studentenkerk en een docent schrijft over de trieste ondergang van de vakgroep sociale insecten. Allemaal interessante thema’s, maar soms ontsierd door een taalfout of een minder fraaie formulering.

Uiteindelijk koos de jury de drie beste uit die voor de titel werd genomineerd. Naast Frank Gerritse waren dat bachelorstudent Milieuwetenschappen Renee Kooger en bachelorstudent Engels Syme van der Lelij. De column van Renee Kooger, Het middenstuk van de zalm, schetst haar positie als hbo-student in een universitaire wereld. Syme van der Lelij's genomineerde column heet Huisoorlog en speelt zich af tijdens een hospiteeravond.