Student moet stampen op ‘Jezus’

Het gebeurde tijdens een les Interculturele Communicatie. De student nam aanstoot aan de oefening van de docent en deed zijn beklag. Naar eigen zeggen werd hij geschorst, maar de universiteit ontkent dit.

Wel heeft de universiteit intussen haar excuses aangeboden en gezegd dat de oefening niet meer gebruikt zal worden. Sowieso zouden studenten niet verplicht zijn geweest eraan mee te doen.

Conservatieve media pikten het nieuws snel op en haalden uit naar de progressievelingen en liberalen die zich verschuilen achter “lege modewoorden” als diversiteit en tolerantie. De oefening zou illustreren hoeveel minachting docenten en onderzoekers van universities koesteren voor gelovigen. De republikeinse gouverneur Rick Scott wil een onderzoek naar het incident.

In Amerika is de progressieve inslag van docenten en onderzoekers een open zenuw. Conservatieven en gelovigen menen dat studenten door hun docenten tot secularisme worden gedwongen. Debatten over creationisme gaan er hard aan toe en ook deze oefening gooide olie op het vuur.

Op de website InsideHigherEd reageert een docent die een soortgelijke oefening heeft gebruikt. Zijn studenten moesten op een vel papier de naam schrijven van iemand waar ze een hekel aan hadden (veelal een politicus of pestkop) en op een ander vel papier de naam van iemand waar ze veel van hielden. Eerst vroeg hij hun te stampen op de gehate naam, wat de studenten meestal met plezier deden. Daarna vroeg hij hun hetzelfde te doen met de geliefde naam, waarop ze aarzelden. “Ik gebruik die oefening om de symbolische kracht van taal te laten zien”, legt hij uit. Om hier Jezus voor te gebruiken leek hem niet verstandig.