Student stapt naar de rechter voor herinschrijving

Hij was twee dagen te laat met zijn herinschrijving. Blijf dan maar weg, zei de Hogeschool van Amsterdam tegen een derdejaars student Bedrijfseconomie. Maar de rechter besliste voorlopig anders.

Er was iets misgegaan met de herinschrijving. Een student van de HvA kwam daar pas achter toen hij niet meer op zijn hogeschool-account kon inloggen. Hij wilde zijn herinschrijving alsnog regelen, maar was daar volgens de regels van de instelling twee dagen te laat mee. Hoe erg is dat?

De Hogeschool van Amsterdam vindt het heel erg en laat zich niet vermurwen. “Bij het nemen van dit besluit heb ik jouw belang afgewogen tegen dat van (studenten en medewerkers van) de HvA en in het bijzonder van het domein”, kreeg de student te lezen. Hij werd niet meer ingeschreven.

De student tekende meteen bezwaar aan. In afwachting daarvan wilde hij ingeschreven blijven staan, maar de hogeschool piekerde er niet over. Daarom moest de student dus met spoed naar de rechter stappen om een ‘voorlopige voorziening’ te vragen.

Die slag heeft hij gewonnen. Het leek er helemaal niet op dat de hogeschool de belangen zorgvuldig had afgewogen, vond de rechter. Daarom moet de hogeschool de student voorlopig behandelen alsof hij inderdaad ingeschreven staat. De juridische kosten voor de ‘voorlopige voorziening’ (meer dan 1000 euro) moet de hogeschool vergoeden.

Volgens de HvA is de deadline van 1 september nodig om het onderwijs goed te kunnen organiseren; andere onderwijsinstellingen hanteren die ook. Toch ging de hogeschool er in het verleden soepeler mee om. De gevolgen voor deze student zullen groot zijn. Hij moet zijn stage bij KLM afbreken en zal zware studievertraging oplopen. Dus wat is nu precies de afweging van de hogeschool?

Een hoorcommissie van de HvA zelf zag het probleem ook niet echt en adviseerde om de jongen alsnog in te schrijven. Nee hoor, zei HvA-jurist Kees Koppenol. Hij legde het advies naast zich neer, dus komt de zaak volgende week opnieuw voor de rechter.

Joop Jansen, de advocaat van de student, is verbaasd over de gang van zaken. Hij moest dreigen met boetes voordat zijn cliënt daadwerkelijk verder kon studeren, want de hogeschool wilde zijn stage al afbreken. Hij vraagt zich af waarom de hogeschool zich zo hard opstelt.

De hogeschool wil niet inhoudelijk reageren zolang de zaak onder de rechter is.