Student & Starter derde partij in De Uithof

Student & Starter is in de stemlokalen in De Uithof derde geworden bij de gemeenteraadsverkiezingen. D66 staat op nummer 1, GroenLinks op 2.

De verkiezingsuitslag laat weinig verschillen zien tussen de twee stemlokalen aan de Padualaan en de Heidelberglaan. In totaal hebben 2414 mensen hun stem uitgebracht in De Uithof, dat is beduidend minder dan tijdens de landelijke verkiezingen in 2012 toen 3269 mensen de stemlokalen in De Uithof bezochten. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 stemden 2008 in De Uithof.

Na D66 en GroenLinks komt Student & Starter deze verkiezingen als derde uit de bus. Op nummer 4 volgt de PvdA. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 was GroenLinks nog de grootste partij in de twee stembureaus in De Uithof en stond D66 op de tweede plek. Aan de Padualaan was de VVD destijds nummer 3, aan de Heidelberglaan de PvdA.

Van de 45 gekozen raadsleden hebben er 19 een UU-diploma op zak, van wie er 2 nog een master volgen aan de UU te weten Maarten van Ooijen (ChristenUnie) en Steven de Vries (GroenLinks). Steven Menke (Student & Starter) volgt nog een bacheloropleiding.

D66 heeft de meeste raadsleden die zijn afgestudeerd aan de UU: 7 van de 13. Bij GroenLinks hebben 4 van de 9 raadsleden een UU-diploma. De VVD (5 zetels), het CDA (3 zetels) en de CU (2 zetels) hebben er elk 2. De PvdA (5 zetels) en de SP (4 zetels) hebben elk 1 UU-afgestudeerde.

In totaal deden 17 partijen mee aan de gemeenteraadsverkiezingen 2014, daarvan zijn er 10 in de gemeenteraad gekozen.