Studenten aan de Cambridgelaan krijgen ondergrondse afvalcontainers

Foto Susanne van de Brink op Twitter

Het studentencomplex aan de Cambridgelaan in De Uithof ligt om de haverklap bezaaid met afval. Vorige maand was promovendus Susanne van den Brink er helemaal klaar mee. De bioloog plaatste uit frustratie een tweet met foto’s waarop het vuil meters naast de restafvalcontainers ligt. “Veel containers hebben geen klep aan de bovenkant. Vogels scheuren de afvalzakken open. Dat stinkt, vooral in de zomer als het erg heet is. De kapotte vuilniszakken trekken ratten aan. Die kunnen allerlei ziektes overdragen. Het afval waait uit de zakken en in de naastgelegen sloot, dat is heel slecht voor het milieu. Volgens de schoonmaker is dit al 13 jaar zo. Studenten die hier wonen gooien hun afval soms niet meer in de containers omdat het er toch wel uit gaat. Er ligt vaak ook afval bij mijn fietsenstalling en dan worden mijn fiets, schoenen en zelfs mijn broek vies", zegt ze.

Geblokkeerd
Afgelopen maand was de afvalberg zo groot omdat het eerste semester van dit collegejaar was afgelopen. Dit is het moment waarop veel studenten, met name internationale studenten, hun kamer verlaten. Groot inventaris zoals bed en bureau blijft achter voor de volgende huurder, maar kleinere spullen zoals dekbedden en schilmesjes niet. Verhuurder SSH is in januari een nieuw project gestart om deze nog bruikbare voorwerpen te recyclen. De spullen worden aangeboden aan Utrechtse kringloopwinkels of gaan naar plaatsen waar ze nodig zijn, zoals Franse vluchtelingenkampen.

Twee ondergrondse perscontainers voor restafval en twee containers voor plastic, pakken en blikken moeten een einde maken aan het zwerfafvalprobleem. Ze zijn volgens een woordvoerder van SSH al besteld. De containers kunnen er pas staan als de nodige voorbereidingen zijn afgerond, zoals het graven van betonputten en het leggen van elektriciteitsleidingen. Wanneer studenten gebruik kunnen maken van de ondergrondse afvalbakken is nog niet bekend. SSH betaalt een deel van de kosten voor de containers. De rest komt uit de portemonnee van de gemeente.

Geblokkeerd
Studenten en het woonbestuur van de Cambridgelaan willen al jarenlang dat de huidige containers worden ingeruild voor ondergrondse afvalbakken. Susanne ook, zij heeft bij de SSH meerdere meldingen gedaan via het woonbestuur van afvaloverlast. "Vorig jaar zomer stonk het afval nog erger omdat het zo extreem heet was. Toen heb ik een klacht geplaatst op de Facebookpagina van de universiteit, maar die is geblokkeerd door de tijdlijncontrole."

Het woonbestuur van de Cambridgeflat laat weten de nieuwe containers toe te juichen. “Dit lost het probleem op en hopelijk ziet het er ook beter uit”, zegt voorzitter Jorrit van Wees.

Bij studentencomplex Johanna staan al ondergrondse containers. Het Leuvenplein bij Casa Confetti wordt opgeknapt en rond augustus moeten ook hier ondergrondse afvalbakken staan. Bij De Bisschoppen staan bovengrondse containers.