Studenten brengen omavriendelijke ode aan het bier

Met zomerhit in de dop ‘Heerlijk’ brengen de heren van Oud Schuim een ode aan vochtig en beslagen bier. Maar een studentenbandje? Dat zijn ze niet meer: “Ook mijn oma moet het leuk vinden.”

Niks dan dubbelzinnigheid in de tekst van het zomernummer Heerlijk. ‘De blikken die je met me deelt / Wild, vol passie, nooit te veel / Als ik zacht jouw ronde vormen streel / Je bent gewoon heerlijk.’ De hele tekst kan zowel op bier als op vrouwen slaan. Dat was ook precies de bedoeling, laat Oud Schuim-woordvoerder en bandlid Thijs Meeuwsen weten. DUB sprak kort met de man achter deze studentikoze ode aan het gerstenat.

Vertel, wie zijn Oud Schuim en hoe gaan jullie de wereld veroveren?
“Lucas [van der Eijk] en ik doen dezelfde muziekopleiding, en Jelle, mijn broertje en de zanger van het nummer, doet de rockacademie in Tilburg. We zijn allemaal geschoold in de muziek dus, voor productie of als performer.”

En wat is het idee achter ‘Heerlijk’?
“Het moest een zomers ding zijn. Een geintje en een beetje gladjes, vandaar dat we het helemaal op bier gericht hebben.”

We hebben hier niet van doen met een viral voor Heineken?
“Nee, maar we zijn wel in gesprek met wat biermerken. Bavaria past hier wel bij, en Heineken heeft natuurlijk al de slogan ‘heerlijk helder…’. Een merk als Alfa zal hier wat minder snel op reageren.”

Slaat dit ook aan buiten de muren van Veritas?
“Het is niet alleen op studenten alleen gericht. Vorig jaar hadden we dit nummer al even online staan, zonder de clip die we vorige week gemaakt hebben, en toen werd het al opgepikt door de radio van RTV Noord-Holland. Het zou zo op Radio 2 kunnen, het nummer kan een zomerhit worden.”

Van je vorige project, Frits Towerbrits, hebben we sinds vorig jaar niks meer vernomen. Wacht Oud Schuim hetzelfde lot?
“Frits Towerbrits was echt voor carnaval, elke student kende het. Het was op studenten gericht, mijn oma vond het dan ook maar niks. Oud Schuim is serieuzer. We hebben nu een platenmaatschappij die onze boekingen gaat doen en we willen doorgaan in dit genre. Een beetje zoals Jurk! van Jeroen van Koningsbrugge, catchy en met een knipoog. Dit keer vindt mijn oma het wel leuk!”

Tags: veritas | alcohol | muziek