Studenten brengen warmte naar vluchtelingen in Slovenië

De aandacht voor de vluchtelingencrisis ebt weg, maar het probleem blijft bestaan. Daarom besloten zes Utrechtse studenten actie te ondernemen. Met ‘De Warmtekaravaan‘ rijden zij 17 december naar Slovenië om warme kleding naar vluchtelingenkampen te brengen.

De Warmtekaravaan is een initiatief van zes vrienden die Liberal Arts and Sciences en Geschiedenis studeren aan de UU. Allemaal wilden zij iets doen om de vluchtelingen te helpen. Daarom rijden ze volgende week met busjes hulpgoederen naar Slovenië waar veel vluchtelingen lang moeten wachten in kampen bij de grensposten.

Hulp is hier hard nodig. In Slovenië daalt de temperatuur deze week onder het vriespunt en er is een groot gebrek aan warme kleding en dekens. “We kunnen de crisis niet verhelpen, maar kunnen de vluchtelingen wel warmte brengen”, zegt Vivian Hartlief, een van de initiatiefnemers.

De Warmtekaravaan werkt nauw samen met lokale hulporganisaties zoals het Sloveense Rode Kruis. Mede-initiatiefnemer Tijs Holstein is afgelopen weekend naar Slovenië geweest om te kijken wat zij voor de vluchtelingen daar kunnen betekenen.

In samenwerking met de lokale organisaties hebben de studenten een lijst samengesteld met goederen die echt hard nodig zijn. Aanstaande zaterdag houden de studenten een inzamelingsactie in Utrecht.

“Bij vorige inzamelingsacties werd er bijvoorbeeld veel melkpoeder gebracht, maar geen babyflesjes. Daarom vragen wij hier specifiek naar”, aldus Vivian. Op de lijst staan verder winterbenodigdheden als warme jassen en sokken maar ook telefoonopladers.

De inzamelingsactie vindt plaats op zaterdag 12 december bij Van Sijpesteijnkade 27, vlak bij Centraal Station. Hier kan iedereen van 10 tot 17 uur hulpgoederen afleveren. De Warmtekaravaan neemt alleen goederen aan die op de lijst staan vermeld.

Heb je geen kleding om te doneren? Dan kun je De Warmtekaravaan ook financieel steunen. Om onder andere benzinekosten te dekken zijn de studenten een crowdfundactie gestart. Mocht je een ander idee hebben om te helpen, dan kun je ook contact op nemen met De Warmtekaravaan via dewarmtekaravaan@gmail.com.