Studenten Culturele Antropologie op weg naar huis

Eerste student vertrekt naar Nederland. Fotos: Gerdien Steenbeek

Eind vorige week leken de studenten nog langere tijd in Guatemala-Stad te moeten blijven. De regering van Guatemala had het luchtruim van dat land voor twee weken afgesloten vanwege de coronacrisis.

De groep van dertien bachelorstudenten verbleef in een hotel vlakbij het vliegveld samen met hun docent Marie Louise Glebbeek. Ook een nicht van Glebbeek die haar in Guatemala vergezelde, zat in dat hotel. Een Utrechtse masterstudent die elders in het land was, zou zich later nog bij de groep voegen.

Een vertrek over land naar Mexico werd op dat moment nog uitgesloten, maar vrijdag besloot de groep toch met een gehuurde bus naar de Mexicaanse grensstad Tapachula te reizen. Dat laat de Utrechtse afdelingsvoorzitter Culturele Antropologie Kees Koonings per mail aan DUB weten. “De kans dat er snel gevlogen kon worden vanuit Guatemala was erg klein.”

Veilige situatie
Volgens Koonings had de Guatemalteekse president gemeld dat het voor buitenlanders mogelijk was bepaalde grensovergangen over te steken. De Nederlandse ambassade in Mexico bevestigde bovendien dat de situatie in het zuiden van het land veilig was en dat het mogelijk moest zijn om daar KLM-tickets te boeken voor vluchten vanaf Mexico-Stad naar Schiphol.

Daarnaast was het de Utrechtse cultureel antropoloog Gerdien Steenbeek, die samen met haar man en zus voor een privé-bezoek in Guatemala verbleef, gelukt via die route Mexico te bereiken. Zij stond in nauw contact met Glebbeek. Ook de ouders van de studenten steunden het plan.

Onder begeleiding van politie
Docent Marie Louise Glebbeek slaagde erin om een bus te huren. Als onderdeel van een klein konvooi bereikte de groep onder begeleiding van de Guatemalteekse toeristenpolitie de grens. Het kwam daarbij volgens Koonings goed uit dat docent Glebbeek al meer dan twintig jaar onderzoek doet naar de Guatemalteekse politie en een uitgebreid netwerk heeft. Ook kreeg zij steun van de Nederlandse consul ter plekke.

“De reis is daadwerkelijk goed verlopen, evenals de grensovergang”, meldt Koonings die het kordate optreden van Glebbeek prijst. Ook de masterstudent die als enige nog in Guatemala was, Gerline Kuijt (zie foto onder), lukte het uiteindelijk via land Mexico te bereiken. Zij kon zich bij de Utrechtse groep voegen.

Op Schiphol
Nadat Glebbeek via de KLM-site tickets had weten te bemachtigen, vlogen de studenten vanuit Tapachula door naar Mexico-Stad. De eerste student van de groep van dertien bachelorstudenten kon, net als Gerdien Steenbeek en Kuijt, zondag al naar huis. Andere studenten hebben tickets voor vluchten op maandag en op vrijdag.

“Die laatste datum proberen we nu te vervroegen. KLM heeft daarvoor wachttijden”, aldus Koonings. De afdelingsvoorzitter benadrukt veel te danken te hebben aan de betrokkenheid en steun van het bestuur en medewerkers van de faculteit Sociale Wetenschappen.

*Update maandag 23 maart: Van de groep van dertien bachelorstudenten zijn er afgelopen nacht zeven op Schiphol aangekomen. Zij waren in het gezelschap van docent Marie Louise Glebbeek. De overige zes studenten vliegen vannacht terug.
*Update dinsdag 24 maart: Ook de resterende zes studenten zijn veilig in Nederland geland.

Foto onder: aankomst van cultureel antropoloog Gerdien Steenbeek (rechts) en masterstudent Gerline Kuijt na aankomst op Schiphol zondag.

steenbeekred.jpg