Studenten in dierenpakken openen Ragweek

Woensdagavond vond in café Hofman een 'diercantus' plaats, een biercantus met dierenpakken. Foto: Roos van Tongeren.

De hele week staat de Utrechtse studentenwereld weer in het teken van de Ragweek. Verenigingen zetten zich tijdens de Ragweek in voor het goede doel.

Woensdagavond werd de Ragweek geopend met een 'diercantus' in café Hofman. De studenten vermaakten zich in dierenpakken met drank en zang. De opbrengsten van de ticketverkoop van de diercantus gaan naar het goede doel. (ps, check de fotoreportage op de Facebook-pagina van DUB)

De Ragweek is een jaarlijks terugkerend fenomeen waarbij studie- studenten- en studentensportverenigingen acties en evenementen organiseren om geld in te zamelen voor het goede doel. Tijdens de week zijn allerlei dingen te doen: van je fiets pimpen bij Biton tot het beklimmen van gebouwen met klimvereniging USAC.

Ook is er weer een Sexy besturenkalender. Besturen van twaalf studieverenigingen poseerden halfnaakt in een kalender die je deze week kunt kopen bij hun bestuurskamers. De kalenders kosten 5 euro per stuk.

De doelen waar de studenten zich dit jaar voor inzetten zijn Schoolplein 14 en de Wilko Gambia Foundation. "We hebben hele concrete en waardevolle doelen", zegt Emei Tan, voorzitter van het bestuur van de Ragweek. Schoolplein 14 is een initiatief van de Johan Cruyff Foundation en richt zich op het stimuleren van kinderen uit het basisonderwijs om met elkaar te spelen en te sporten. "Met het ingezamelde geld wordt het schoolplein van OBS de Kaleidoscoop in Utrecht opgeknapt."

"De Wilko Gambia Foundation hebben we gekozen omdat het een kleine stichting is", zegt Tan. Het ingezamelde geld komt ten goede van een kliniek in het Gambiaanse dorp Jiffarong. "Deze kliniek ligt centraal gelegen tussen 14 verschillende dorpen en heeft daarom een belangrijke functie. De huidige voorzieningen zijn echter zeer gebrekkig en wij willen graag helpen daar verandering in te brengen."

De Ragweek vindt plaats tot 12 maart. Een week later zal in Tivoli de Helling het Ragstock indoor festival plaatsvinden.