Studenten Elsemiek Piepers en Amy Pace winnaars Vidius awards

Elsemiek Piepers en Amy Pace mochten de Vidius-awards voor Medezeggenschapper van het Jaar en Studentbestuurder van het Jaar in ontvangst nemen

De winnaars ontvingen hun Vidius-award, een jaarlijkse prijs van de studentenunie waarvoor zij dit jaar werden voorgedragen, tijdens de Nacht van de Professoren. De avond werd muzikaal aangekleed door docenten die plaatsnamen in de dj-booth in de bar op het UCU-terrein.

"Elsemiek heeft nog niet veel ervaring met medezeggenschap en is dit collegejaar begonnen als Parlementair Overleg Coördinator (PoCo) van de faculteit Sociale Wetenschappen. Daarin is ze in haar element”, aldus het juryrapport over Elsemiek. Daarnaast roemt de jury  haar inzet voor het verbeteren van het imago van de medezeggenschap en het feit dat zij “altijd makkelijk te benaderen is en klaarstaat voor iedereen".

In het komende jaar wil Elsemiek terugkeren aan de beleidskant van de medezeggenschap. "Ik wil graag plaatsnemen in het managementteam", vertelt ze. "Op die manier kan ik meedenken over de inhoud van mijn opleiding." Of dat gaat lukken weet ze nog niet, want de sollicitaties voor die functies lopen nog. Naast haar functie in de medezeggenschap, schrijft ze ook columns voor DUB.

In het geval van Amy Pace, studentbestuurder bij het Departement Biologie, is de jury positief over haar inspanningen om de betrokkenheid van haar medestudenten bij de medezeggenschap te vergroten. Ze is studentbestuurslid van de opleiding Biologie in het departementsbestuur.  "Ze zorgt voor betere communicatieplatforms voor alle studenten en is verder ook erg betrokken bij haar medestudenten, doordat ze ondanks de drukte ook nog eens op de verenigingskamer te vinden is voor een praatje of spelletje", schrijft de jury.

"Ik hoop dat, na mijn jaar als bestuurder, de communicatie tussen het Departement Biologie en de studenten goed blijft verlopen", laat Amy weten. "Het is belangrijk dat studenten op de hoogte worden gehouden van de zaken die spelen, zeker op onderwijsniveau en dat zij daar hun mening over kunnen geven.

Dit jaar was er niet alleen het oordeel van de jury. Het publiek mocht ook stemmen. Dit kon via de facebookpagina van Vidius. Door foto’s te liken, konden de studenten hun voorkeur uitspreken.

Naast Piepers en Pace mochten ook HU-medezeggenschapper Roy van Leunen van de opleidingscommissie Sociaal Pedagogische Hulpverlening en HU-studentbestuurder Lara de Bruijn, bestuurslid en PR-functionaris van studievereniging Paramemedus  een Vidius-award in ontvangst nemen.