Studenten hebben profijt van gap-year

Studenten die een jaartje hebben gereisd voor ze naar de universiteit gingen, doen het in hun eerste jaar beter dan degenen die meteen doorleerden. Studenten in het hbo hebben meer profijt van een jaartje werken.

Vaak wordt gedacht dat scholieren een betere studiekeuze maken als ze na hun eindexamen een zogenaamd gap-year nemen om te reizen of te werken. Ze hebben dan meer tijd om te bedenken wat ze willen en zijn wat ouder. Internationaliseringsorganisatie Nuffic liet er vragen over opnemen in de ‘Startmonitor’ van ResearchNed, een enquête onder zo’n 25 duizend eerstejaars.

Voor universitaire studenten blijken de verwachtingen deels te kloppen. Slechts achttien procent van degenen die in hun tussenjaar reisden, was na een jaar gestopt met studeren of geswitcht naar een andere opleiding. Van de eerstejaars die meteen gingen studeren of in hun gap-year werkten, stopte 26 procent.

Maar op hbo’ers lijkt een jaar reizen weinig effect te hebben. Een derde van die studenten viel uit, tegenover 31 procent van de directe doorstromers. Hbo’ers die na hun middelbare school een jaar werken doen het juist beter: van hen stopte slechts één op de vier. Waar het verschil tussen hbo’ers en universitaire studenten vandaan komt is niet duidelijk. Daarvoor is meer onderzoek nodig, zegt Margje Geurts van Nuffic.

Zo’n acht procent van de studenten aan universiteiten en tien procent van de hbo’ers nam een ‘gap-year’ voor ze aan de studie begonnen. Van hen gaat ongeveer een derde op reis.

Gap-year

Studeert door (%)