Studenten kunnen voor 5 euro leren hun eigen film te maken

Bij het Praktijk Bureau Film krijg je begeleiding in het leren filmen

Praktijk Bureau Film helpt studenten bij het maken van een eigen film. Het is een initiatief van UU-studenten. Vrijdag laten de studenten van het eerste blok hun resultaten zien in Parnassos.

Een nachtelijke impressie van de stad. Een korte speelfilm van een student die zijn liefde verliest en in de sporen van zijn idool Ramses Shaffy door de Utrechtse stad doolt. Een kind dat het hele huis versiert omdat het zin heeft in een feestje. Het zijn films gemaakt door studenten begeleid door studenten van het Praktijk Bureau Film en dit najaar uitgezonden als Utrechtse films op RTV Utrecht.

Praktijk Bureau Film is een onderwijsprogramma waar je onder begeleiding je eigen film kan maken. In eerste instantie handig voor Theater-, Film- en Televisiewetenschappenstudenten die hier ervaring mee willen opdoen, maar het programma staat open voor alle studenten die altijd al eens een film hadden willen maken.

Het Praktijk Bureau Film bestaat al 15 jaar. “De afgelopen jaren zijn we niet heel zichtbaar geweest. Je zag ook dat alleen TFT-studenten zich aanmeldden. Logisch, maar jammer”, zegt Matthijs (20), student Taal en Cultuur Studies. Hij is dit jaar voorzitter van PBF. Vorig jaar studeerde hij zelf TFT en daarvoor heeft hij een oriëntatiejaar gedaan voor de filmacademie van de HKU. “Dit jaar wil het bureau meer studenten van buiten deze studie aantrekken: het enige vereiste is dat je student bent aan de Universiteit Utrecht.”

Studenten die zich aanmelden krijgen dus de kans een film te maken. De eigen bijdrage is slechts vijf euro per persoon. De studenten worden een blok lang begeleid bij de dramaturgie, de productie, regie en montage. Ook geeft het bureau feedback op de scenario’s van de deelnemers, die door Mathijs steevast ‘makers’ worden genoemd. Hij helpt deelnemers bij het maakproces, samen met drie medestudenten die ook in het bestuur zitten.

Zo nu en dan organiseren ze ook speciale workshops door mensen uit de praktijk. Zo was er afgelopen maand een workshop over geluid in film. "Twee studenten van de filmacademie die de opleiding 'Sound Design' doen, hebben ons alles verteld over hoe geluid (lees: geen muziek) een rol kan spelen in film."

Het blok bij het bureau is wel iets langer dan een normale universiteitsperiode. Hierdoor zit het maken van tentamens en films elkaar niet in de weg. Studiepunten kun je er niet voor krijgen, maar je ontwikkelt je wel als filmmaker, of dat nou als regisseur of als dramaturg is. “Het is puur voor jezelf, buiten je studie om, om in aanraking met film te komen en te zien welk proces erachter zit”, zegt Mathijs. Het is vrijwillig maar niet vrijblijvend, benadrukt hij. Als je meedoet dan is het zaak dat je de film afmaakt.

In het afgelopen blok deden twee groepen van vijf deelnemers mee, allemaal eerstejaars studenten TFT. Lucille van Baalen was een van deelnemers. “Omdat je bij TFT vooral de theorie achter film en theater krijgt, wilde ik hier graag wat meer bekend raken met de praktijk, bij wijze van leuke oefening”, zegt ze. Met vier andere mensen maakte ze een docu waarin drie medestudenten worden geïnterviewd over hun studentenleven: “Uitgaan, studeren, dat soort dingen. We onderzoeken hun worstelingen of problemen in het eerste jaar.”

De groep van Lucille is hun documentaire over het eerste jaar in Utrechtse studentenleven aan het afronden. Aan het einde van het blok worden alle gemaakte films vertoond. De eerste vertoningsavond is aanstaande vrijdag 28 november in cultuurcentrum Parnassos. Ook zal op deze avond een prijs worden uitgereikt aan de film die het publiek het beste vond.

De vertoningsavond is vrijdag 28 november om 19.30 uur in Parnassos. De entree bedraagt 3 euro.

Heb je interesse om zelf een film te maken? Stuur dan een mail naar Het Praktijk Bureau Film of check de Facebookpagina.

Tags: media