Studenten laten het afweten bij onderwijsdebat over toekomst UU

Studenten kregen maandag een uitgelezen kans om de microfoon te grijpen en een kritische noot te kraken over het academische onderwijs. Foto's: Michael Brunek.

Meepraten over het onderwijs van de Universiteit Utrecht? Daar hebben weinig studenten trek in, bleek maandag bij een debat in het kader van het nieuwe Strategisch Plan.

Waar zijn die studenten toch? Je hoort het de debatorganisatoren denken zo vlak voor aanvang van het debat over de toekomst van het universitaire onderwijs. Vanwege het debatonderwerp worden veel studenten verwacht.

De grote hoeveelheid dozen waterflesjes bij de ingang en de locatie (de aula van het Academiegebouw) verraden dat er rekening is gehouden met een grote opkomst. En dat is ook niet zo’n gekke gedachte: in de nasleep van de Maagdenhuisbezetting werd ook in Utrecht geklaagd over een gebrek aan inspraak op besluitvorming. Vandaag is de uitgelezen kans om de microfoon te grijpen en een kritische noot te kraken over het academische onderwijs.

Maar als de klok 10 uur slaat, zit de Aula bij lange na niet halfvol. Een man of vijftig is aanwezig. Trek daar de beleidsmedewerkers vanaf, en er blijven circa 10 medewerkers en 25 studenten over.

Aan de communicatie kan het niet gelegen hebben. Alle 30.000 studenten en 10.000 medewerkers zijn per e-mail uitgenodigd voor het debat. Ich habe es nicht gewusst? Die vlieger gaat vandaag niet op.

Is het tijdstip onhandig gekozen? Menig student heeft wellicht betere dingen te doen op een regenachtige maandagmorgen in december. Maar toch: waar zijn die kritische studenten?

Ondanks de lage opkomst volgt een bij vlagen interessant debat, waarin studenten er vaak niet uitkomen wat nou het beste is. Is meer aandacht voor duurzaamheid in het onderwijs broodnodig? Of moet de universiteit zich verre houden van normatieve uitspraken en het belerende vingertje? De aanwezigen komen er niet uit.

Ook over becijfering lopen de meningen uiteen. Lisa Adriaansen (studente Biomedische Wetenschappen) doet een pleidooi om te stoppen met het geven van cijfers omdat cijfers studenten niet aansporen om het beste uit zichzelf te halen. “Of je nou een 6 of een 8 haalt, je krijgt evenveel studiepunten,” zegt Adriaansen.

Het alternatief, een portfoliosysteem waarin kennistoetsen een minder belangrijke rol spelen en studenten uitgebreid feedback moeten geven op hun eigen functioneren, valt echter weinig in de smaak bij andere studenten. “Je hebt een stok achter de deur nodig”, reageert een studente in de zaal. “Je moet toetsen om studenten aan het werk te krijgen”, zegt een ander.

Rector Bert van der Zwaan, ook aanwezig bij het debat, bekijkt het van de pragmatische kant. “Ik voel wel wat voor een portfolio in plaats van cijfers. Maar het kan niet omdat we daar te grote groepen ongeïnteresseerde studenten voor hebben. Die kunnen niet met zo’n systeem omgaan.”

En zo gaat het vaker deze maandagochtend. Leuk al die mooie ideeën om studenten meer vrijheid te geven, maar kunnen de horden zesjesstudenten wel omgaan met die vrijheid? Het feit dat zo weinig studenten het debat over de toekomst van universitair onderwijs bezoeken, geeft wat dat betreft te denken.

Aanstaande donderdagmiddag wordt wederom een onderwijsdebat georganiseerd, ditmaal in De Uithof. De debatsessies worden gebruikt als input voor het nieuwe Strategisch Plan van de Universiteit Utrecht, dat in juli 2016 moet verschijnen.