Studenten laten zich niet uit de kast lokken door Bussemaker

Komen er nog grote protesten tegen het afschaffen van de basisbeurs? Tot nu toe zag minister Bussemaker alleen maar “kleine groepen met een spandoek”, zegt ze vandaag. De landelijke studentenorganisaties laten zich echter niet in de kaart kijken.

“We zullen laten zien dat er meer weerstand is dan een paar studenten met een spandoek”, antwoordt Tom Hoven, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond. “Ik hoop dat ze dan net zo vrolijk blijft als in het interview.”

Maar hij wil niet op de protesten vooruitlopen. Er is nog tijd genoeg, meent hij. “De minister rekent zich rijk, maar haar plannen zijn er nog niet door.” De Raad van State zal binnenkort over haar wetsvoorstel adviseren en de Tweede en Eerste Kamer moeten er nog over praten.

Ook zijn collega Falco Carelsz van het Interstedelijk Studenten Overleg houdt zich op de vlakte. “We zijn nog in overleg met anderen”, zegt hij. “We verschillen van standpunt met de minister en laten zeker nog van ons horen.”

Ze reageren ook kalm op Bussemakers waarschuwing dat universiteiten en hogescholen geld mislopen als ze niet meewerken aan de bezuiniging op de ov-studentenkaart, bijvoorbeeld door hun roosters aan te passen.

De studenten wijzen echter op de ‘taskforce’ die zich gaat buigen over de ov-studentenkaart. Laat die zijn werk doen, zeggen ze.