Studenten in Middelburg moeten veel moeite doen voor coronatest

Foto DUB

Tijdens de introductieweek moest UCR-student Francis getest worden op corona. Ze had last van milde klachten en besloot een afspraak te maken. Toen kreeg ze te horen dat de dichtstbijzijnde teststraat in Vlissingen was, negen kilometer van de UU-dependance in Middelburg.

Ze was pas een paar dagen daarvoor in Middelburg aangekomen en ze niet wist hoe ze in Vlissingen moest komen. Dat maakte de situatie extra stressvol. Omdat ze geen rijbewijs heeft, besloot ze uiteindelijk om te gaan fietsen.

De fietstocht van een half uur naar de teststraat was lastig. Hoewel ze slechts lichte klachten had, moest ze onderweg een paar keer stoppen om op adem te komen. Iemand met zwaardere klachten zou ze dus niet aanraden om op de fiets te gaan.

Een voordeel was wel dat ze – hoewel de teststraat was ingericht voor auto’s - niet lang moest wachten. “Want fietsers hoefden niet in de rij aan te sluiten en konden snel getest worden.”

Noodgedwongen met de bus
In tegenstelling tot Francis kon een andere UCR-student (die anoniem wil blijven, red.) vanwege zwaardere symptomen niet naar Vlissingen fietsen. Ze was verbaasd dat er dichter bij huis geen teststraat was. “Ik had echt verwacht dat er ook een testmogelijkheid in Middelburg zou zijn.”

Ook zij heeft geen rijbewijs en ze moest daarom noodgedwongen met de bus. “Een ongemakkelijke beslissing”, legt ze uit. "Ik dacht eraan om een taxi te nemen, maar dan zou ik nog steeds in contact komen met een ander persoon."

Hoewel ze afstand kon houden van andere passagiers in de bus, bleef ze "echt zenuwachtig". Maar ze wist niet hoe ze zich anders kon laten testen. De situatie frustreerde haar omdat ze merkte dat het systeem geen rekening hield met patiënten die geen auto hadden.

Taalbarrière in het ziekenhuis
Maar vervoer is niet het enige probleem waar de UCR-studenten tegenaan lopen bij het testen. Want sommige studenten hebben wel een rijbewijs. Tweedejaars en internationale student Michelle had “heel veel geluk dat een vriend die haar bezocht ook getest moest worden en haar naar de teststraat wilde brengen”. Maar in de buurt van de teststraat konden ze de route niet goed volgen omdat ze de borden niet begrepen.

Ze dacht dat het testen in het ziekenhuis zou zijn, maar binnen werd haar verteld dat de teststraat buiten was en alleen te bereiken met de auto. Ook Michelle omschrijft de situatie als stressvol, maar ze is blij dat alles uiteindelijk goed gekomen is.

Overleg met de GGD
Ondanks deze "niet ideale" situatie is Dean Bert van den Brink onder de indruk van de manier waarop de studenten met de situatie omgaan en toch de moeite nemen om zich te laten testen. Hij wijst er verder op dat het university college een gratis voertuig aanbiedt aan studenten met een rijbewijs die zich moeten laten testen.

Jeanette Gels, hoofs Education & Student Office, is continu in overleg met de GGD om de situatie binnen UCR in de gaten te houden. In samenwerking met de GGD was er aan het begin van het academisch jaar ook een tijdelijke teststraat op het terrein opgezet. Omdat studenten er destijds maar weinig gebruik van maakten, werd deze ook weer opgeheven. Nu het aantal besmettingen weer stijgt, kan de GGD wegens een gebrek aan capaciteit niet opnieuw een teststraat neerzetten op de campus.

Tags: coronavirus