Studenten mogen Grote Zaal van TivoliVredenburg inwijden

Het Utrechtsch Studenten Concert mag als eerste gezelschap in de Grote Zaal van het nieuwe TivoliVredenburg spelen. DUB verloot kaarten voor dit unieke concert.

Het nieuwe muziekpaleis TivoliVredenburg opent na 7 jaar verbouwen op 21 juni 2014 officieel haar deuren, maar vanaf april wordt het gebouw al in gebruik genomen voor verschillende try outs. Het USConcert dat met regelmaat in het oude Vredenburg speelde, mag als allereerste de Grote Zaal vullen met muziek.

“Peter Tra, programmeur van het nieuwe TivoliVredenburg, benaderde ons met de vraag of we het eerste concert wilde geven in de Grote Zaal”, vertelt Lieke Dekker, voorzitter van het bestuur van USConcert. “Het is heel bijzonder dat hij juist ons daarvoor heeft gevraagd. We vinden het een hele eer. Bijna niemand van het huidige studentenorkest heeft ooit in het oude Vredenburg gespeeld, maar voor de verbouwing speelde ons orkest daar bijna elk jaar. En omdat we van hen veel verhalen hebben gehoord, zijn we erg nieuwsgierig geworden naar de akoestiek in de Grote Zaal en zijn we blij dat we zelf mogen ervaren hoe de muziek er tot zijn recht komt.”

Een aantal weken geleden kregen de musici een rondleiding in het nieuwe muziekpaleis. “We hadden meteen al een goed gevoel over de Grote Zaal. De stoelen staan, net als vroeger begreep ik, dichtbij het podium. Tijdens de rondleiding kon je op het podium de verbondenheid met het denkbeeldig publiek al voelen. We kregen meteen zin om er samen met het publiek een mooie avond van te maken.”

“Voor ons orkest is het concert op 7 april in TivoliVredenburg een voorproefje van ons voorjaarsconcert in het muziekpaleis op 16 juni. Op 7 april spelen we drie stukken. In juni spelen we deze twee stukken ook, plus een extra muziekstuk met de beroemde harpist Remy van Kesteren. Het openen van de Grote Zaal is voor ons daarom vooral een kijkje in de keuken van het nieuwe TivoliVredenburg. Uiteraard is het een officieel concert, alleen de duur van het concert is ingekort.”

Op 7 april speelt het USConcert twee stukken van Ravel waaronder  ‘une barque sur l’ocean’. “Als luisteraar wordt je meegevoerd op onrustig vaarwater. Ook spelen we de Suite Háry János van Zoltán Kodály en is humoristische, melodieuze, muziek. Kortom, we openen de Grote zaal met opzwepende stukken om in de juiste feeststemming te komen voor een nieuw gebouw!”

Het concert is op maandag 7 april en begint om 20.15 uur en duurt tot 22 uur. Kaarten zijn te koop via het telefoonnummer 030-2314544 van TivoliVredenburg. Wil je twee kaarten winnen? DUB geeft 2 keer 2 kaarten weg.