Studenten ontvangen studiepunten voor opzetten één-eurorestaurant

Met het opstarten van een sociale onderneming kunnen studenten van de UU vanaf september studiepunten binnenhalen. Samen met studenten van verschillende onderwijsinstellingen in Utrecht moeten zij een plan opstellen voor een sociale eetvoorziening waarbij een maaltijd maximaal één euro kost.

In tien weken moeten de studenten een compleet plan maken voor een eetvoorziening voor mensen die nergens anders terecht kunnen. Het project heet ‘In de Maak’ en gebeurt in samenwerking met studenten van de UU, HU, HKU en ROC Midden Nederland. De studenten mogen alles zelf uitwerken met één eis: de maaltijden mogen niet duurder zijn dan één euro.

Vanuit de UU doen studenten van de faculteit REBO mee. In de Maak is daar ondergebracht in een cursus van de minor Sociaal Ondernemerschap. De coördinator vanuit de universiteit is Niels Bosma. Volgens hem moeten studenten wel meer doen dan alleen een plan maken: “De studenten ontvangen 7,5 studiepunt, maar daar horen wel wat opdrachten en een tentamen bij. Bovendien verwachten we iets extra’s van hen door de samenwerking met andere onderwijsinstellingen.”

Het project geldt als extracurriculaire activiteit. “Het verschilt per instelling hoe veel studiepunten studenten krijgen, omdat elke instelling zijn eigen eisen hanteert”, zegt Nicoline Meijer van de Stichting Utrecht Science Park (USP), die de samenwerking tot stand bracht en coördineert. “Studenten schrijven zich in voor een cursus en In de Maak is dan een project in die cursus. We mikken op een groep van twaalf studenten, drie van elke instelling.”

Meijer vertelt dat USP sociaal ondernemer Lennart Pilon benaderde om een concrete opdracht te formuleren. Pilon had ervaring met dit soort projecten: hij zette met Diny’s Diner en Belle’s Bistro al eerder betaalbare eethuizen op. Meijer: “Lennart wilde graag opdrachtgever zijn. In principe moet er aan het einde van de tien weken een plan liggen waarvan Lennart kan zeggen of hij het uit kan voeren. Misschien dat er dan een tweede groep studenten op gezet kan worden om dat plan uit te voeren.”

Het idee voor In de Maak begon bij de Utrecht Development Board (UDB), die probeert Utrechtse bedrijven, maatschappelijke instellingen en politiek met elkaar te verbinden. UDB-voorzitter Trude Maas vertelt: “We onderzochten vorig jaar studentenwens rond sociaal ondernemen. Alle groepen studenten bleken belangstelling te hebben, van MBO tot aan de universiteit. Daarnaast wilden deze studenten zulke projecten graag dwars door de onderwijsinstellingen oppakken in gemixte teams.” De USB schakelde vervolgens de Stichting USP in.

Maas is overtuigd van de waarde van het project: “Partijen gaan samen aan de slag die elkaar tot nu toe nauwelijks tegenkwamen. De studenten, hun begeleiders, Pilon en andere meewerkende sociale ondernemers zetten zich in voor de stad. De gemeente toont interesse en zal er blij mee zijn, want de studenten creëren nieuwe bedrijvigheid. En uiteindelijk profiteren ook de mensen die balanceren aan de randen van de samenleving.”

Waar Maas zeer optimistisch is, is het volgens Meijer afwachten of het project van de grond komt. “Het is vooral een pilot om te zien of deze samenwerking werkt. Maar als het niet slaagt, is het al heel waardevol voor de studenten om te leren samenwerken in zo’n verband.”