Studenten spelen in eigen competitie League of Legends

Elke zondagavond nemen twaalf teams het tegen elkaar op in een studentengamecompetitie. Zij spelen dan het populaire League of Legends.

Op zondagavond zit tweedejaars psychologiestudent Jerre Mijnarends thuis achter zijn computer klaar voor de National Students eSports (NSE) League. In de studentencompetitie strijden deelnemers tegen elkaar in het spel League of Legends. Ze nemen daarbij de rol aan van één van de 129 mogelijke ‘champions’ zoals de gespierde Viking ‘Olaf the Berserker’ of Elise de Spider Queen.

Jerre  speelt al vier jaar League of Legends en heeft het afgelopen seizoen de Diamond tier bereikt. Dat betekent dat hij tot de top 1.5 procent van Europa hoort. Over deze prestatie doet hij zelf erg nuchter. “1.5 procent van miljoenen spelers is nog steeds een hele hoop mensen”, grinnikt hij.

League of Legends is één van de meest populaire spellen van het moment. Het is een teamspel waarbij je met zijn vijven het andere team probeert te verslaan. Iedereen bestuurt één karakter met unieke vaardigheden. Op deze manier probeer je elkaar af te troeven en de basis van de tegenstander te slopen.

Binnen de NSE League speelt Jerre samen met UU-student Tijmen Evers en vijf anderen in het team The BasicBtches. Universiteit Utrecht wordt bij de NSE League door twee teams vertegenwoordigd. Het andere team is UCUGam1ng en bestaat uit studenten van University College.

De wedstrijden van de NSE League worden elke zondagavond online gespeeld. De studenten overleggen onderling via een headset. “We spreken van te voren online af om onze tactiek te bespreken”, legt Jerre uit. “De captain van ons team vindt het leuk om de tegenstanders te analyseren. Hij vertelt ons dan waar we op moeten letten en wat de sterke en zwakke punten van het andere team zijn. Het is een soort mentale warming-up. Hierdoor hebben we ons doel duidelijk voor ogen en weet iedereen wat hij moet doen.“

De NSE League is opgezet door derdejaars student Tim Alpherts van het Amsterdam University College. Hij heeft het toernooi zo ingedeeld dat elk team in een poule meerdere wedstrijden speelt. Eén keer verliezen betekent dus niet dat je gelijk uit het toernooi ligt. Het toernooi is speciaal voor studenten, omdat hij in zijn omgeving zag dat competitief gamen populair is. Toch bestond er nog niet zoiets als een studentenleague.

Tim kwam op het idee voor de studentencompetitie door zijn eigen ervaring tijdens gametoernooien. Bijna elk toernooi heeft namelijk een knock-out systeem waar je al na één wedstrijd uit het toernooi kan liggen. “Ik heb het zelf ook weleens meegemaakt dat ik na een half uur spelen uit het  toernooi lag. Heel jammer want ik wilde altijd graag meer wedstrijden spelen.”

Niet iedereen speelt League of Legends alleen voor zijn plezier, want er valt ook veel geld te verdienen met het competitief gamen. Bij de World Championship afgelopen oktober was bijvoorbeeld twee miljoen euro aan prijzengeld te winnen.

De NSE League is natuurlijk niet met dit grote toernooi te vergelijken. Deze Nederlandse competitie voor studenten is vooral georganiseerd onder het motto ‘meedoen is belangrijker dan winnen’. Er is dan ook geen prijzengeld te bemachtigen in dit toernooi.

Er zijn wel in-gameprijzen te verdienen in de vorm van Riot Points. In het spel kunnen spelers daar bijvoorbeeld een nieuwe outfit voor een champion kopen. Volgens Tim gaat het daar bij de studenten niet om want die studenten willen gewoon veel wedstrijden spelen. Jerre beaamt dit: “Het competitieve aspect is de rede dat je met zoiets meedoet.”

Ondanks een slechte start lijkt het erop dat het team van Jerre de kwartfinale gaat halen, want ze hebben de eerste vijf wedstrijden in de Ruby poule gewonnen. Jerre kijkt alvast vooruit: “We staan nu eerste in deze poule, dus het kan eigenlijk niet meer mis gaan.”

Als ze doorgaan moet het team tegen de eerste of tweede van de Diamond poule. Dat zijn de besten van de besten dus dat wordt een pittig wedstrijd. Voor Jerre geeft het juist motivatie. ”Het is veel leuker om een goede wedstrijd te spelen en te verliezen tegen mensen die beter zijn, dan een kutwedstrijd te spelen tegen mensen die slechter zijn en toch winnen.”

Wil je het toernooi online volgen? Elke zondagavond worden de wedstrijden op twitch.tv gestreamd.