Studenten sporten voor Sint-Maarten

Bart van der Meijden en Stefan Vermeent tijdens de aftrap van Sprint-Maarten; de fietstocht van 150 kilometer

Het waren begin september spannende tijden voor psychologiestudent Bart van der Meijden. Terwijl hij in Utrecht zat, stevende orkaan Irma af op het eiland waar zijn vriendin en haar familie wonen. Doordat in die eerste week direct contact met de familie “heel moeilijk” was, voelde hij zich machteloos. Hij wilde juist iets doen. Met die woorden belde hij drie medestudenten van het sportieve gezelschap van zijn studievereniging Alcmaeon: Jan, Stefan en Milan. Samen kwamen ze op het idee om deze week geld op te halen om te helpen met de wederopbouw van het eiland met de actie Sprint Maarten.

Afgelopen zondag 24 september trapte Bart de sponsorweek letterlijk af. Hij maakte een fietstocht van 150 kilometer waarmee hij de eerste 800 euro ophaalde. De andere sponsoractiviteiten vinden allemaal de komende dagen plaats. Zo gaan er op dinsdag studenten baantjes trekken in zwembad de Kwakel, wordt er woensdag hardgelopen in het Wilhelminapark en vindt er vrijdag mogelijk een planking challenge  plaats. De sportieve uitdagingen waarvoor de studenten zich laten sponsoren, beperken zich niet tot de stads- en landgrenzen. Zo gaat een student psychologie die op reis is in Bali een vulkaan beklimmen (uiteraard niet degene die op uitbarsten staat) en denkt een vriend van Bart in Libanon ook na over een manier om bij te dragen.

Netwerk inzetten voor wederopbouw
Het geld van de actie gaat naar Stichting RebuildSXM. Bart koos voor de stichting omdat er “vertwijfelde berichten” waren over de transparantie van andere organisaties. Bart: “Ik heb mijn vriendin gevraagd of zij een instantie kent waarvan ze zeker weet dat het geld goed terechtkomt. Zij kwam toen met Rebuild SXM. Dat is een onafhankelijke stichting van young professionals die wonen in Nederland, maar uit Sint Maarten komen. Zij gaan hun netwerk inzetten voor de wederopbouw daar.”

De stichting heeft drie belangrijke aandachtspunten, aldus Bart. Allereerst gaat een deel van het geld naar lesmateriaal en benodigdheden voor scholieren, zodat kinderen zich weer kunnen focussen op school. Het tweede doel is om kinderen van sportmaterialen te voorzien, zodat ze op een “constructieve manier afgeleid kunnen worden van de ellende die de orkaan veroorzaakt heeft”. Als derde gaat er geld naar ouderen met wie de stichting activiteiten zoals uitstapjes wil organiseren om hen te helpen weer “onder de mensen te komen”.

"Er zijn mensen veel slechter aan toe"
Of Bart heeft overwogen geld op te halen voor de familie van zijn vriendin in plaats van voor een stichting, antwoordt hij ontkennend. “De familie van mijn vriendin is er relatief goed vanaf gekomen. Een deel van hun huis is ingestort, maar ze hadden gelukkig een badkamer van beton waarin zij zich hebben teruggetrokken tijdens de orkaan. Ze verblijven nu in een hotel en moeten op zoek naar een huis waar ze kunnen blijven tot hun huis gerepareerd is, maar ze zijn oké. Mijn vriendin zei: ‘Er zijn mensen op het eiland die er veel slechter aan toe zijn’.”

De opbouw van Sint-Maarten ondersteunen kan volgens Bart op verschillende manieren. Mensen kunnen zelf een sponsoractiviteit organiseren, één van de sporters sponsoren of gewoon meteen een bedrag overmaken voor het project. Op de facebookpagina van Sprint Maarten staan alle acties en sporters vermeld.