Studenten starten crowdfundingsactie om documentaire te financieren

Crowdfunding promo Upstream

Studenten Stan Schouten en Joren Janzing zijn daarom een crowdfundingsactie gestart. Het streefbedrag is 4000 euro, bedoeld voor reis- en verblijfskosten en het huren van apparatuur. De eerste financiële bijdrage is al binnen en komt van de universitaire onderzoeksgroep Future Deltas. Om hun crowdfundingsactie kracht bij te zetten, maakten Stan en Joren bovenstaande promofilm. Ook organiseert het tweetal op 20 juni om 19 uur een lezing in het Academiegebouw over hun project.

De documentaire van Stan en Joren begon als schoolopdracht, maar de 120 uur die er per persoon voor de creative challenge stond, hebben ze al lang bereikt. Stan: "Omdat we het zo'n interessant onderwerp vinden, hebben we besloten er mee door te gaan." Aanleiding voor hun documentaire, die de werktitel Upstream draagt, is het Nijmeegse project 'Ruimte voor de Waal'. Hier moest de rivier deels verbreed worden om mogelijke overstromingen in de toekomst te voorkomen. Joren: "Wij merken in ons dagelijks leven weinig van klimaatverandering, maar rivieren krijgen steeds meer water te verwerken als gevolg hiervan. Bij Nijmegen maakt de rivier een scherpe bocht, waar bij hoog water de kans op een overstroming toenam."

En dus werd een stuk stad weer rivier. Er werd een dijk gesloopt, huizen werden afgebroken. "Het is moeilijk geweest om alle betrokkenen voor zo’n groot project enthousiast te maken. Zeker de mensen die daar woonden, want zij moesten hun huis uit", vertelt Stan. "Hoe krijg je hen mee? Hoe verpak je de benodigde maatregelen? Hoe haal je zorgen weg? Dat zijn vragen die in onze documentaire centraal staan.”

Het tweetal sprak voor hun film al met de bewoners van het gebied, klimaatwetenschappers en een landschapsarchitect. Het project in Nijmegen is in beeld gebracht. Maar nu willen de aardwetenschappers-in-spe de grens over. In de zomervakantie reizen ze af naar verschillende plekken aan de Rijn in Duitsland en Zwitserland, waar ook maatregelen zijn genomen. Stan: “We willen laten zien hoe steden verschillend omgaan met de problemen.” Onder andere Keulen en Frankfurt staan op het programma, mits het duo genoeg geld ophaalt.

Stan en Joren maken hun documentaire met behulp van drie jonge filmmakers, en onder begeleiding van UU-docent Hans Middelkoop en multimediabedrijf ScienceMedia. Joren: “We hopen de documentaire in november in te kunnen sturen voor het InScience filmfestival. Dat zou gaaf zijn, om je eigen film in een bioscoop te zien.”