Studenten stellen leerlingen op middelbare scholen gerust over vluchtelingen

Vooroordelen wegnemen, bruggen bouwen en meer begrip creëren tussen de Arabische en westerse wereld – dat is wat het Nour Project voor elkaar wil krijgen. Op middelbare scholen vertellen studenten over hun ervaringen in Arabische landen.

Arabische vluchtelingen komen op dit moment massaal naar Nederland, waardoor veel aandacht uitgaat naar de verhouding tussen de Arabische en westerse wereld. “We kunnen er met ons project haast niet omheen”, vertelt Mats Reijman, bestuurslid van het Nour Project van AIESEC. “De studenten van afgelopen zomer zijn net terug uit Marokko, Tunesië, Jordanië en Oman. Ze geven binnenkort presentaties op middelbare scholen door het land. Laatst waren de studenten al voor overleg op een school in Nijmegen, waar een vluchtelingenkamp wordt opgezet. De leraren vertelden dat veel scholieren bang zijn en dat het dus een goed moment is dat onze studenten langskomen om te vertellen over hun ervaringen.”

Mats vervolgt: “Je hoort al jaren negatieve geluiden over de Arabische wereld, maar het vluchtelingenprobleem versterkt dit nog eens. De media laten vaak één kant van het verhaal  zien, namelijk het beeld van oorlogen en vluchtelingen. Veel Nederlanders vrezen dat deze vluchtelingen de islamitische cultuur met zich meebrengen. Die angst komt voort uit het feit dat zij deze cultuur niet kennen. Wij proberen een tegenwicht te bieden aan dit negatieve beeld over de Arabische cultuur, want er is zoveel meer dan dat.”

Zo’n dertig studenten mogen elk jaar tijdens de zomer naar een Arabisch land. Ze volgen eerst in Nederland een aantal trainingen, van onder meer het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de NOS. Deze informatie kunnen de studenten gebruiken in het buitenland, waar ze verhalen over de bewoners, een serie blogs of een fotoreportage gaan maken. Eenmaal terug in Nederland vertellen de deelnemers op middelbare scholen en in moskeeën wat ze hebben meegemaakt.

Belangstellenden kunnen zich tot 1 februari hier opgeven.