Studenten vechten voor behoud populaire docent

In de gangen van het Ruppertgebouw hangen posters van studievereniging V.U.G.S.

De tudievereniging is een petitie gestart om de geliefde docent Brian Doucet te behouden. De stadsgeograaf moet de UU verlaten omdat hij geen vast contract krijgt.

Begin dit jaar was Brian Doucet nog door studenten genomineerd voor de facultaire docentenprijs. En nu lijkt Doucet alweer te moeten vertrekken bij de UU: hij krijgt geen contractverlenging.

De gang van zaken is bij de studievereniging van de opleiding sociale geografie en planologie, in het verkeerde keelgat geschoten. Als protest tegen Doucets vertrek is de vereniging een petitie gestart die inmiddels 161 keer is ondertekend.

Doucet promoveerde in Utrecht en werkt sinds 2009 als docent bij de Universiteit Utrecht. Eind september loopt zijn derde tijdelijke contract af. Doucet moet nu volgens de wet een vaste baan aangeboden krijgen of vertrekken. Het ziet er naar uit dat dat laatste gebeurt: toen er recent een vaste baan vrijkwam, viel de keuze namelijk niet op Doucet, maar op een andere docent.

Het aanstaande vertrek van Doucet heeft tot de nodige commotie onder studenten geleid. Aimee Baars van de vereniging.: "Heel veel studenten snappen niet waarom hij weg moet. Hij is zó'n goede docent die enorm goed kan vertellen. Bij andere docenten gaan studenten in de pauze nog wel eens weg, bij Brian gebeurt dat nooit."

De studenten snappen niet waarom Doucet geen vaste functie krijgt. Baars: "Studenten zijn enorm tevreden met hem: hij haalt de hoogste cijfers bij cursusevaluaties. Het is toch raar dat hij vervolgens weg moet?"

De studievereniging probeert 200 handtekeningen tegen het vertrek van Doucet te verzamelen. Het is de bedoeling om de petitie vervolgens aan te bieden aan het departementsbestuur.

Het departementsbestuur wil op dit moment niet reageren. "Ik wacht de aanbieding van de petitie eerst af", mailt departementshoofd Martin Dijst.